Reizigers op luchthaven Schiphol (archieffoto)
NOS Nieuws

Europese Commissie: reizigers moeten makkelijker geld terugkrijgen na geannuleerde reis

Lang wachten tot je je geld terugkrijgt als een reisorganisatie je vlucht annuleert? Daar moet een einde aan komen als het aan de Europese Commissie ligt. Reizigers moeten duidelijker informatie krijgen over hun rechten en snel terugbetaald worden bij annulering van hun reis.

Een wetsvoorstel daarvoor van de commissie is naar het Europees Parlement en de EU-ministers gestuurd. Die moeten nu een standpunt innemen en daarna onderhandelen over de definitieve regels.

Op dit moment krijgen reizigers vaak vouchers aangeboden, waar ze liever hun geld terug willen. Als de reisorganisatie het geld wél terugstort, dan moeten mensen hier vaak lang op wachten. In sommige gevallen wordt zelfs niet het hele bedrag terugbetaald.

Tijdens de coronacrisis kwamen deze problemen aan het licht, toen veel reizen geannuleerd werden. Eurocommissaris Didier Reynders zegt hierover dat "de uitbraak van de covid-19-pandemie de reisindustrie wakker heeft geschud en iedereen eraan heeft herinnerd hoe belangrijk het is om goede consumentenrechten te hebben." Daar wil de commissie nu dus iets aan doen.

Verlaten Schiphol in coronatijd: veel vluchten werden toen geannuleerd

Ook de Consumentenbond maakt zich zorgen over de terugbetalingen en wil dat die veel sneller worden voldaan. "Consumenten blijven soms maandenlang plakken bij de doorverkoper. Als die failliet gaat, zoals bij D-Reizen gebeurde, is het geld plots weg en begint een maandenlang getouwtrek", aldus de Consumentenbond. Om dit in de toekomst te voorkomen, heeft de belangenorganisatie aanbevelingen gedaan bij het ministerie van Economische Zaken.

Plan: direct geld als je geen voucher wil

Een van de voorstellen is dat reizigers voortaan direct kunnen kiezen om hun geld terugbetaald te krijgen als zij geen voucher willen. Een standaardformulier dat door elke reisorganisatie is goedgekeurd moet dit makkelijker maken. Als een reiziger kiest voor terugbetaling dan moet het geld binnen 14 dagen op de rekening staan.

Ook moet er een betere bescherming komen als reizigers met meerdere voertuigen reizen. Een reisorganisatie die een pakket aanbiedt met meerdere voertuigen is dan verantwoordelijk als er iets misgaat, bijvoorbeeld het missen van de trein door vertraging van het vliegtuig.

Vertragingen voorkomen

De Consumentenbond hoopt dat de consumentenrechten beter worden beschermd, al zijn niet alle aanbevelingen die aan het ministerie zijn gedaan overgenomen.

Ook directeur van reizigersvereniging Rover Freek Bos denkt dat de regels gaan helpen om reizigers beter te beschermen. "Een algemeen formulier maakt het makkelijker voor reizigers om geld terug te krijgen", zegt hij. Toch zou hij ook graag zien dat vertragingen worden voorkomen, "als de trein op tijd is dan hoef je ook geen geld uit te keren."

"In Nederland is alles al goed geregeld", zegt Hanita van der Meer van de brancheorganisatie van reisaanbieders ANVR. Zij denkt dat de nieuwe Europese regels niet tot grote problemen voor reisorganisaties zullen leiden. "Deze aanpassingen zijn te doen."

Of het wetsvoorstel nog wordt aangenomen voor de verkiezingen voor het Europees Parlement van volgend jaar, is nog maar de vraag. Het kan dus nog een flinke tijd duren voordat de nieuwe regels een feit zijn.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl