NOS Sport

Brazilianen hopen op nieuwe F1-coureur, Drugovich wacht geduldig op zijn kans

  • Joost Smedema

    redacteur Formule 1 in Sao Paulo

  • Joost Smedema

    redacteur Formule 1 in Sao Paulo

Hij had vervelende reacties verwacht, maar Felipe Drugovich voelt eigenlijk alleen maar steun. Donderdag maakte Aston Martin bekend dat de 23-jarige Braziliaan nog een jaar langer reservecoureur van het Formule 1-team blijft.

Geen vast stoeltje op de grid voor de Formule 2-kampioen van 2022, de berichten daarover op sociale media vallen hem alles mee. "Het is wel een opluchting. De mensen willen graag een Braziliaanse coureur in de Formule 1. Maar ondanks dat ik reservecoureur blijf, zien ze in mij de toekomst."

'Formule 1 groter dan ooit in Brazilië'

Na Groot-Brittannië (20) en Duitsland (12) veroverden Brazilianen de meeste wereldtitels (8) in de Formule 1. Bovendien is een van de grootste coureurs uit de geschiedenis van de sport afkomstig uit Sao Paulo, waar dit weekeinde wordt gereden: Ayrton Senna.

Zijn naam is nooit ver weg, ook niet bijna dertig jaar na het noodlottige ongeluk waarbij de Braziliaan om het leven kwam.

"Senna wordt altijd beschouwd als de aller-allergrootste. Helaas heeft hij niet meer kansen gekregen", zegt Drugovich over de legendarische drievoudig wereldkampioen.

1991: Ayrton Senna

Emerson Fittipaldi en Nelson Piquet gingen Senna voor als wereldkampioen en na Senna kleurden ook Rubens Barrichello en Felipe Massa de sport. Al voor de vijftigste keer komt de Formule 1 dit jaar naar Brazilië.

Toch heeft er al bijna drie jaar geen Braziliaan meer op de grid gestaan. Pietro Fittipaldi was de laatste aan het einde van 2020. De kleinzoon van Emerson reed twee GP's als vervanger van Romain Grosjean, die in Bahrein aan de dood ontsnapte bij een harde crash.

Ik voel geen vervelende druk, maar zie het als iets positiefs.

Felipe Drugovich

De grote successen werden lang geleden gevierd, maar de sport is niet minder populair geworden, zegt Drugovich. "Formule 1 is misschien wel groter dan ooit, vooral dankzij de Netflix-serie Drive to Survive."

"Toen ik in de Formule 2 ging rijden, begonnen heel veel vrienden over de Formule 1, terwijl ze het daarvoor niet echt volgden. Ik dacht: wat is er aan de hand? Veel jonge mensen volgen de F1 nu, dat is heel goed voor de sport."

Alle ogen die op hem gericht zijn, brengen Drugovich niet van de wijs. "Er is druk, maar geen vervelende druk. Het stoort me niet. Ze willen een Braziliaan op de grid en hopen dat ik dat ben. Ik zie dat als iets positiefs."

Grand Prix van Brazilië bij de NOS

Drugovich is geduldig en blijft trouw aan een team in verval. Aston Martin begon ijzersterk, maar is ingehaald door de concurrentie. Het was geen reden zijn heil ergens anders te zoeken.

"We zitten niet meer op het niveau dat we hadden na de grote sprong aan het begin van het jaar, maar we laten potentieel zien. Ik voel me hier comfortabel, we zijn een hecht team. Op dit moment is Aston Martin voor mij de beste optie."

'Talenten voelen zich ingeperkt'

Veel alternatieven waren er ook niet, van een transfercarrousel is dit jaar geen sprake. Alleen Williams-coureur Logan Seagreant heeft nog geen contract, de andere negentien zien we - zoals het er nu naar uitziet - volgend jaar terug.

De rijdersmarkt zit op slot. "Frustrerend", concludeert Drugovich. "Veel anderen, die net zo goed of minder snel zijn dan ik, hebben in het verleden wel een kans gekregen. Ik snap dat talenten zich ingeperkt voelen, in het verleden waren er meer wisselingen."

September 2023: Drugovich tijdens de eerste vrije training voor de GP van Italië

Teams zijn verplicht jonge coureurs minimaal een keer per jaar een vrije training te laten rijden. Drugovich kreeg de mogelijkheid eind vorig jaar in Abu Dhabi, reed eerder dit jaar in Italië en zal in de Emiraten opnieuw aan een vrije training deelnemen.

"Als we al een kans krijgen, is die kans van korte duur. Je moet het doen met een eerste vrije training, dat is moeilijk."

"Ik denk dat de focus van teams wat is veranderd. Ze weten wel dat je snel bent, maar ze willen dat je consistent bent en goed met het team kunt samenwerken. Alleen dan vinden ze je volwassen genoeg voor een F1-stoeltje."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl