Vermogend en met steeds meer: 55-plussers spekken kas toeristische sector
De tijd dat 55-plussers er alleen op uit trekken voor een punt appeltaart en een kop koffie lijkt voorbij. Volgens ABN Amro zijn 55-plussers reislustiger dan ooit en neemt hun belang voor de reisbranche de komende jaren met miljoenen euro's toe.
De reden: hun vermogen groeit, er zitten steeds meer tweeverdieners bij en ze zijn door de vergrijzing met steeds meer. Verdere reizen en luxere accommodaties zijn daardoor in trek. Het leidt ook tot nieuwe reistrends: zo zijn fietsvakanties en culinaire reizen populairder, schrijft ABN Amro.
De bank verwacht dat Nederlanders dit jaar voor het eerst meer dan 1 miljard euro uitgeven aan fietsvakanties. Meer dan de helft hiervan komt uit de portemonnee van 55-plussers. "Als de kinderen het huis uit zijn houden deze leeftijdsgroepen gewoon meer geld over, vooral als zij ook tweeverdieners zijn", zegt onderzoeker Stef Driessen van ABN Amro.
Vaker met de e-bike
De actieve vakanties of culinaire reizen leveren de hele toeristische sector flink geld op: volgens de bank stijgen de vakantiebestedingen van 55-plussers van ruim 7 miljard euro in 2022 naar zo'n 10 miljard euro in 2027.
"De 55- tot 65-jarigen gaan vaak wat verder weg", vertelt Driessen. "Zij besteden ook wat meer in het buitenland en houden de vakanties iets korter. 65-plussers besteden vooral geld in het binnenland aan langere vakanties, zestien nachten of meer."
De toeristische sector in Nederland kan hierop inspelen, zegt Driessen. "De fietsvakanties zijn enorm in trek, maar je kan nog lang niet bij elk hotel je fiets in de stalling parkeren. En zo leuk is het niet om je fiets in de hotelkamer neer te zetten."
Wijnhotel Dormio Valkenburg is hier al wel flink mee bezig. Elke kamer is ingericht door een bekende wijnproducent. "Wij richten ons voornamelijk op mensen tussen de 45 en 65 jaar. Zij komen steeds vaker met de e-bike en gaan op pad in de natuur."
Bij het uitchecken vraagt het personeel of ze weer huiswaarts keren en steeds vaker krijgen ze het antwoord dat ze naar een nieuwe bestemming gaan. "Mensen genieten volop en dat is fijn om te horen", aldus hotelmanager Sylvia Dinjens.
Met de (klein)kinderen op pad
Een van de trends die ABN Amro ziet is de populariteit van de zogenoemde multigeneratiereizen. Bij dit type vakantie nemen opa en oma hun kinderen en kleinkinderen mee op reis, bijvoorbeeld met zijn allen in een bungalow. "Dit verschilt van reizen naar Afrika tot familieweekenden in plaats van familiedagen", vertelt Driessen.
Op recreatiepark De Leistert in het Limburgse Roggel herkennen ze dat. "Wij zien juist dat opa's en oma's met hun (klein)kinderen op vakantie gaan. Dat was er al en is versterkt door corona denk ik", zegt Angelique Joosten. "Dit geeft toch wel meer kleur aan je leven."
Lange reis
De trends bieden nieuwe kansen voor de toerismesector, zegt ABN Amro. Ouderen reizen bijvoorbeeld vaker niet dan wel in het hoogseizoen en met name 65-plussers nemen de tijd als ze op pad gaan.
De vakantiebestedingen van senioren gaan nog verder oplopen, denkt Driessen. De hoge prijzen staan dit niet in de weg. "Gelukkig nemen ook de lonen toe. En het belang dat aan vakantie en vrije tijd wordt gehecht neemt eigenlijk alsmaar toe. Ik denk eerder dat we zullen bezuinigen op andere zaken en dat zien we ook, bijvoorbeeld bij kledingverkoop."