NOS Nieuws

Kijkcijfers 'B&B Vol Liefde' blijven toenemen, maar waarom?

  • Simone Gideonse

  • Simone Gideonse

Van klankschalen en tantradansen tot een verkeerd gesnoeide boom: de Nederlandse televisiekijker lijkt in de ban van het RTL-datingprogramma B&B Vol Liefde. De kijkcijfers nemen volgens een woordvoerder van RTL gedurende het seizoen alleen maar toe, met deze week gemiddeld een miljoen kijkers per aflevering en een marktaandeel van zo'n 30 procent. Wat is het geheim van het televisieprogramma?

In B&B Vol Liefde gaan acht Nederlandse eigenaren van buitenlandse bed and breakfasts op zoek naar de liefde. Het derde seizoen van het programma is sinds 7 juli elke werkdag te zien. "Dit derde seizoen breekt alle records", vertelt de RTL-woordvoerder. Ook op sociale media worden posts met korte clips uit het programma massaal geliket.

"Er is een aantal factoren aanwezig voor dit succes", vertelt mediajournalist Ron Vergouwen. "Het begint met een goede casting. De hoofdpersonen zijn goed gekozen."

Say Cheese

Zo maakt de kijker kennis met Walter, die in Frankrijk niet alleen een B&B heeft, maar daar ook ruimte biedt voor healings, workshops en energetische massages. Hij begroet iedereen met een knuffel die minimaal acht seconden duurt en gaat graag speels en dansend door het leven. Of neem Martijn, die in Thailand zijn oer-Hollandse B&B Say Cheese runt waar op de menukaart berenhap en frikandel speciaal staan. Of, zoals Martijn het noemt, frikendel special.

Veel B&B-houders en potentiële partners zijn dit seizoen bezig met spiritualiteit - of spieruwaliteit, spieruwaalteit, spieretaal. Rode draad in het programma is de moeite die mensen hebben om het woord uit te spreken.

En er zijn volgens Vergouwen meer succesfactoren. "Het sfeertje is zomers en past bij het moment van het jaar. De montage is goed. Het aspect van reizen zit erin. Al die dingen bij elkaar zorgen ervoor dat dit het perfecte programma is voor deze tijd van het jaar."

Dat het programma aanvoelt als een soap werkt ook mee aan het succes, zegt Linda Duits, mediawetenschapper aan de Universiteit Utrecht. "Omdat het iedere dag uitgezonden wordt en er erg veel verhaallijnen door elkaar lopen, vertoont het de kenmerken van klassieke soaps. Die zien we nauwelijks meer op tv omdat reality maken veel goedkoper is. Maar dat betekent niet dat we niet meer van soaps houden."

'Format is gouden vondst'

Ook het format is volgens Duits goed gekozen. "Het combineert twee populaire soorten bestaande reality: datingshows en het Ik Vertrek-achtige format van mensen die in het buitenland een B&B beginnen. Dat is een gouden vondst."

Omdat de leeftijden van de deelnemers sterk variëren - de oudste is 68, de jongste 26 - is de doelgroep die wordt aangesproken veel groter dan bij de meeste realityshows, aldus Duits.

Het verbaast Vergouwen daarom ook niet dat de kijkcijfers alleen maar toenemen. "Het is mond-tot-mondreclame. Iedereen heeft het erover. Mensen vreten het."

Deze winter komt RTL met een winterversie van het programma. "Het concept wordt helemaal uitgemolken. Voorlopig heeft Nederland er nog geen genoeg van. Het programma heeft natuurlijk wel een levenscyclus: op een gegeven moment is het klaar. Maar het kan zeker nog een aantal jaren mee", verwacht Vergouwen. "Er zit nog rek in", denkt ook Duits.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl