Hogesnelheidstrein geen 300 maar 80 km/u door foute berekening bij bouw viaduct
Door fouten in de constructie van een viaduct in Zuid-Holland kunnen hogensnelheidstreinen daar de komende jaren niet de maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. Treinen mogen op het stuk waarschijnlijk tot 2025 niet harder dan 80 kilometer per uur. Het besluit komt van ProRail, dat de constructiefouten bij viaduct Zuidweg bij het dorp Rijpwetering vorig jaar al constateerde.
Volgens ProRail zijn scheurtjes ontstaan in het laswerk. Bij de bouw is een verkeerde berekening gemaakt en is ook de ondergrond van het viaduct gaan bewegen. Het spoor is 8 centimeter horizontaal verplaatst, sinds de aanleg van de hsl in 2009. Onder andere treinen van Thalys en Eurostar tussen Rotterdam en Amsterdam rijden over het viaduct, schrijft Omroep West.
Er moet onderzocht worden of de palen die in de grond zitten de kracht op het viaduct wel aankunnen als er een trein met hoge snelheid overheen rijdt. Dat moet worden uitgezocht met simulatieprogramma's. "Want we kunnen niet in de grond kijken", aldus de spoorbeheerder. Verwacht wordt dat de snelheid later dit jaar naar 160 kilometer per uur kan worden verhoogd.
Naast dit viaduct zijn er meerdere viaducten die op dezelfde manier zijn aangelegd. Deze worden ook onderzocht. Op deze negen viaducten is de maximumsnelheid nu 160 kilometer per uur.