De veerboot van Ameland naar Holwert, met de vaargeul goed zichtbaar
In samenwerking met
Omrop Fryslân
NOS Nieuws

Versoberde veerdienst zorgt op Ameland voor onderlinge spanningen

Medewerkers van rederij Wagenborg worden persoonlijk aangesproken en soms zelfs bedreigd nu de dienstregeling van de veerboot tussen Holwert en Ameland is ingeperkt.

Burgemeester van het Waddeneiland, Leo Pieter Stoel, riep gisteravond op een drukbezochte informatiebijeenkomst in Hollum op om "vooral respectvol" in gesprek te blijven. Het is onacceptabel als medewerkers, die ook op het eiland wonen, zich onveilig voelen, zei de burgemeester tegen Omrop Fryslân.

Rederij Wagenborg besloot onlangs om minder vaak tussen het eiland en de vaste wal te gaan varen omdat de vaargeul dichtslibt en versmalt. Dat terwijl er haast dagelijks wordt gebaggerd. In de vaargeul is nu eenrichtingsverkeer ingesteld omdat veerboten elkaar niet meer veilig zouden kunnen passeren. Het kabinet gaf de rederij daar eerder deze maand tijdelijk toestemming voor.

Nieuwe veerhaven bij Ferwert

De eilanders vrezen voor de bereikbaarheid van Ameland, zo bleek ook gisteravond. Veel aanwezigen vroegen zich af of de vaargeul nu wel zo onveilig is als Wagenborg zegt. Rijkswaterstaat wilde daar niet inhoudelijk op reageren. Wel heeft de dienst op diverse plekken in de vaargeul de grootste moeite om de minimale diepte van 3,80 meter te behouden, zo erkende een medewerker.

Op de informatiebijeenkomst in Hollum moest het eigenlijk gaan over de oplossingen die Rijkswaterstaat nu onderzoekt. Zoals het aanleggen van een nieuwe veerhaven bij Ferwert, zo'n acht kilometer ten westen van Holwert. Dat is volgens Rijkwaterstaat "een reële optie om Ameland in de toekomst goed bereikbaar te houden".

De vaarverbinding tussen Ferwert en Nes op Ameland is op termijn ook veel goedkoper dan de 'oude' haven bij Holwert, omdat er dan zo'n driekwart minder baggerwerk nodig zou zijn, aldus de overheidsdienst.

Er zitten ook nadelen aan een veerhaven bij Ferwert. Er moet daar een volledig nieuwe infrastructuur worden aangelegd, deels midden in een belangrijk natuurgebied voor zeehonden en vogels. Om die reden wordt het lastig om een vergunning te krijgen.

Rijkswaterstaat onderzoekt ook nog of minder brede schepen een oplossing zijn. Of een uitgebreide sneldienst.

Overleg met kabinet

Er is geen gemakkelijke oplossing, zo bleek gisteravond opnieuw. Zo moet, ongeacht voor welke oplossing wordt gekozen, de veerhaven bij Nes op Ameland worden opgehoogd. Dat heeft niets te maken met de vaargeul maar alles met de zeespiegelstijging, aldus Rijkswaterstaat.

Komende vrijdag staat overleg gepland over de veerverbindingen, waarbij minister Harbers, staatssecretaris Heijnen, de burgemeesters van Ameland en Schiermonnikoog, rederij Wagenborg en een aantal grote ondernemers van de eilanden zullen aanschuiven.

Advertentie via Ster.nl