NOS Nieuws

'Over 3 uur verloopt deze aanbieding': webshops misleiden met aftelklokje

Tientallen webshops misleiden consumenten met aftelklokjes voor aanbiedingen. Deze bedrijven pretenderen dat een aanbieding vervalt zodra de tijd om is, maar dat is niet het geval. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De toezichthouder heeft honderden webwinkels onderzocht en er 41 op de vingers getikt. Op deze sites verschenen timers met de boodschap dat het 'speciale' aanbod zou verlopen zodra de tijd om was. Zoals: 'U hebt nog 3 uur om van deze aanbieding te profiteren.'

Maar na het verstrijken van de tijd bleek de aanbieding nog steeds actief. Soms kwam er zelfs een nieuw klokje in beeld met nog lagere prijzen.

Verleiden mag, misleiden niet

Zulke praktijken zijn verboden, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. "Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden." Potentiële klanten worden volgens hem onterecht onder druk gezet om over te gaan tot een aankoop.

Behalve aftellende klokken worden consumenten ook op andere manieren om de tuin geleid. Bijvoorbeeld door automatisch ingevulde opties of velden. Al deze tactieken worden door ACM ook wel dark patterns genoemd. Dat zijn gedragsbeïnvloedende technieken die inspelen op de onderbuik, waardoor consumenten verleid worden om een aankoop te doen die niet in hun voordeel is.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl