Bud Light niet meer populairste bier VS na promostunt met transgender vrouw
Door een promotiestunt met een influencer is Bud Light voor het eerst in ruim twintig jaar niet meer het bestverkopende biermerk in de VS. Begin deze maand was het lichte biertje in Amerikaanse slijterijen en supermarkten goed voor zo'n 7,3 procent van de bierverkoop. Dat is ruim een procentpunt minder dan het Mexicaanse Modelo Especial, dat nu het favoriete bier van de Amerikanen is.
Het is de zoveelste klap voor Bud Light in korte tijd; het merk heeft flinke imagoschade opgelopen door een reclameactie in april met een bekende transgender vrouw, Dylan Mulvaney, die met name groot is als influencer op TikTok (waar ze ruim 10 miljoen volgers heeft).
Het merk stuurde Mulvaney een blikje met haar beeltenis erop, om de eerste verjaardag van haar transitie te vieren. Mulvaney plaatste vervolgens een video waarin ze de blikjes toonde.
De video van Mulvaney:
Dat leidde tot een stortvloed aan kritiek vanuit de invloedrijke conservatieve gemeenschap in de VS. Zo schoot zanger Kid Rock als reactie in een veelbekeken video met een automatisch geweer op een tray Bud Light-blikjes. Er werd daarnaast opgeroepen het biermerk te boycotten.
Vervolgens kreeg Bud Light ook kritiek van mensen die opkwamen voor Mulvaney; het bedrijf kreeg het verwijt Mulvaney onvoldoende te steunen vanwege onder meer een beknopte persverklaring, waarin de ceo tussen de regels door afstand leek te nemen van de promotieactie.
De ophef rond Bud Light leverde moederbedrijf AB InBev een miljardenverlies op. Verder werden deze week twee hooggeplaatste marketingdirecteuren binnen het bedrijf op verlof gestuurd. Het is onduidelijk of ze nog terugkeren.