Geen treinen tussen Haarlem en Amsterdam door een defecte spoorbrug
NOS Nieuws••Aangepast

Hitteproblemen op spoor: snikhete treinen en spoorbruggen die uitzetten

De trein kampte vandaag op diverse plekken in het land met verstoringen door de hitte. Omdat twee uitgezette spoorbruggen niet meer open of dicht konden, ontstonden rond de avondspits diverse vertragingen en uitval van treinen. Daarnaast kwamen bij de NOS na een oproep tientallen meldingen binnen van reizigers die in een te hete trein moesten reizen.

Het grootste probleem ontstond in Haarlem, waar de brug over het Spaarne niet meer dicht kon. Een aannemer werd ingeschakeld om het probleem te verhelpen. Badgasten uit Zandvoort die naar huis gingen, hadden last van de storing. Er reden geen treinen tussen Zandvoort en Haarlem. Tussen Haarlem en Amsterdam zette NS bussen in.

Merwedebrug

Ook de spoorbrug over het Merwedekanaal bij Arkel tussen Gorinchem en Leerdam raakte defect. Ook hier sloot de brug niet meer door de hitte. Vervoerder Qbuzz zette op de MerwedeLingelijn bussen in plaats van treinen in. Laat op de avond kwam het treinverkeer daar weer op gang.

ProRail zegt altijd als het warmer wordt dan 25 graden voorzorgsmaatregelen te nemen vanwege de kans op verstoringen. Rails en bruggen kunnen uitzetten als ze te lang in de volle zon staan. Ook kunnen er bermbranden langs het spoor ontstaan. Voor gestrande treinen houdt de spoorbeheerder onder meer wagens met water achter de hand.

Te warme treinen

Op een oproep van de NOS op Instagram over warme treinen kwamen in mum van tijd tientallen reacties binnen van reizigers. "Er viel iemand flauw in een bloedhete tussenruimte en dus moest er in alle drukte en hitte eerste hulp verleend worden! Dit kwam echt door de warmte", zegt een reiziger.

"Gisteren zat ik in een trein die zo warm was dat mensen het erover hadden om ramen in te slaan omdat er zo weinig zuurstof leek te zijn. Heel eng", luidt een andere reactie. "Ik zat net in de sprinter van Diemen Zuid naar Duivendrecht, daar deed de airco het niet. Was gevoelsmatig warmer dan buiten", meldt een andere reiziger.

NS zegt in een reactie geen groot aantal meldingen te hebben gekregen over kapotte airco's. Een woordvoerder benadrukt dat de systemen in de trein met dit weer extra hard moeten werken en dat het door drukte in de ene coupé warmer kan zijn dan in een andere. "Als een airco het niet doet in de trein, wordt die trein uit dienst genomen en dat is vandaag niet gebeurd", zegt de woordvoerder tegen de NOS.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl