NOS Nieuws

Nieuwe barbiepop met downsyndroom moet stigmatisering bestrijden

Speelgoedfabrikant Mattel breidt zijn poppenlijn uit met een barbiepop met het syndroom van Down. De nieuwe pop maakt deel uit van de Barbie Fashionistas-lijn. Die lijn heeft als doel stigma's rond verstandelijke en lichamelijke beperkingen tegen te gaan. Daarnaast wil de fabrikant met deze poppen verschillende soorten schoonheid en uiterlijk laten zien.

Eerdere poppen uit die lijn hebben een beenprothese, gehoorappaat, zitten in een rolstoel of hebben de huidaandoening vitiligo, waarbij mensen hun pigment verliezen met huidvlekken tot gevolg.

Voor het ontwerp van de pop heeft Mattel samengewerkt met een Amerikaanse organisatie die werkt met mensen met het syndroom van Down en hun naasten. Voor het ontwerp van de nieuwste Fashionista-pop zijn ook medici ingeschakeld, zegt Mattel.

Symbolen

Het gezicht heeft een rondere vorm, kleinere oren en een platte neusbrug. De ogen staan iets schuin en zijn amandelvormig. Daarbij hebben de handpalmen een enkele lijn, wat ook een kenmerk is van mensen met down, meldt de fabrikant.

Daarbij heeft de pop een roze enkel-voetorthese. Sommige mensen met down gebruiken die orthesen om hun voeten en enkels te ondersteunen. Ook de jurk en halsketting bevatten symbolen en kleuren die op het gebied van symboliek met het syndroom van Down te maken hebben.

Bekijk een video van de pop hier:

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl