Duitsland blokkeert op laatste moment EU-verbod op brandstofauto's
Het EU-besluit om vanaf 2035 de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's te verbieden, krijgt op het laatste moment weerstand van Duitsland. Vandaag zou de definitieve beslissing vallen in de Raad van de EU, waarin alle landen vertegenwoordigd zijn, maar dat is uitgesteld.
De Duitse regeringspartij FDP blijkt de wet niet te steunen. En aangezien in Duitsland de regering unaniem achter een EU-besluit moet staan, onthoudt het land zich van stemming. Hierdoor heeft de wet niet genoeg voorstanders - tot woede van de andere lidstaten. Een poging van Europese Commissie-voorzitter Von der Leyen om de Duitse regering te overtuigen, haalde niets uit.
Het goedkeuren van de wet had niet meer dan een hamerstuk moeten zijn. Het Europees Parlement sprak in oktober al zijn steun uit, vandaag moesten alleen de lidstaten nog formeel instemmen. "Het is heel erg uitzonderlijk dat een land zich aan het eind van het proces nog terugtrekt", zegt EU-expert Max Eleveld van het Clingendael Instituut. "Dit zal niet meer dan een handvol keren zijn voorgekomen."
Garantie
De liberale FDP wil alleen instemmen met een verbod op brandstofauto's als er een garantie komt dat de verkoop van auto's die op synthetische brandstof rijden wel mogelijk blijft. De Europese Commissie beloofde te kijken of dit soort e-fuels inderdaad een groen alternatief zijn, maar wil niets garanderen.
De Duitsers willen nu een toezegging van de Commissie dat auto's die op die brandstoffen rijden ook na 2035 verkocht mogen worden. Brussel zegt aan een voorstel te werken, maar FDP-minister Christian Lindner noemde het "onwaarschijnlijk dat de Commissie de komende dagen zal doen wat ze al maanden niet heeft gedaan."
De goedkeuring van het verbod is politiek erg belangrijk voor de Europese Commissie: het is het eerste voorstel van de Green Deal, waarmee de Europese CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent moet zijn gedaald.
Politiek krediet
Dat de FDP juist dit een halszaak vindt, is niet verrassend: Duitsland heeft een grote auto-industrie, die goed is voor ruim 750.000 banen. De FDP lijkt met deze blokkade die sector voor zich te willen winnen, maar volgens Eleveld is het een politiek riskante actie. "Je gaat in tegen de afspraken die de EU samen heeft gemaakt. Het is opvallend dat het zo hoog wordt gespeeld."
E-fuels kunnen ook door auto's met verbrandingsmotoren worden gebruikt, met relatief weinig aanpassingen. Sommige partijen in de autosector zien ze daarom als mogelijke duurzame optie. Critici zijn minder enthousiast: de ontwikkeling van synthetische benzine en diesel staat nog in de kinderschoenen. Ook kan de elektriciteit die voor de productie van e-fuels wordt gebruikt, volgens hen beter direct voor elektrische auto's worden gebruikt.