Tientallen doden bij treinbotsing in noorden Griekenland
In het noorden van Griekenland zijn twee treinen frontaal op elkaar gebotst, waarna vier wagons zijn ontspoord. Daarbij zijn 36 mensen om het leven gekomen en meer dan 80 mensen gewond geraakt, van wie sommigen er ernstig aan toe zijn.
De passagierstrein was onderweg van de hoofdstad Athene naar Thessaloniki, toen het voertuig tegen middernacht in botsing kwam met een goederentrein. Dat gebeurde in de buurt van de stad Larissa, zo'n 380 kilometer ten noorden van Athene.
Reddingswerkers hebben de hele nacht geprobeerd om mensen uit het wrak te halen. Ook vanochtend gaat het reddingswerk door. Hulpdiensten zijn massaal aanwezig en het leger is ingeschakeld.
Volgens passagiers die het ongeluk hebben overleefd, werden door de klap meerdere reizigers door de ramen van de rijtuigen geslingerd. Een van de overlevenden zegt tegen lokale media dat de trein vlak voor het ongeluk flink remde en dat hij daarbij ook vonken zag. De tiener slaagde er uiteindelijk in de trein te ontvluchten door met zijn koffer een raam in te slaan.
Drukste treintraject
Enkele van de ontspoorde wagons zijn bijna helemaal verwoest door brand. Ongeveer 250 passagiers hebben de trein ongedeerd verlaten. Zij zijn per bus naar Thessaloniki gebracht.
Volgens de Griekse autoriteiten zaten er veel studenten in de trein. Het traject tussen Athene en Thessaloniki, de twee grootste steden van Griekenland, is het drukste stuk spoor van het land.
Dit zijn de eerste beelden van het treinongeluk:
Hoe het kon gebeuren dat de treinen op hetzelfde spoor reden, is nog onduidelijk. Volgens nieuwszender Skai wijzen de eerste signalen op een menselijke fout. Twee spoorwegmedewerkers die verantwoordelijk zijn voor het traject waar het ongeluk gebeurde, zijn verhoord door de politie.
Het spoortraject tussen Athene en Thessaloniki wordt sinds 2017 beheerd door de nationale spoorwegmaatschappij van Italië. Die kocht in dat jaar het noodlijdende Griekse bedrijf Hellenic Train over.
Sindsdien zijn er ingrijpende veranderingen doorgevoerd in het Griekse treinnetwerk, dat dringend moest worden gemoderniseerd. Maar spoormedewerkers zeggen tegen Griekse media dat er desondanks veel problemen waren met onder meer de elektronische coördinatie van de verkeersleiding.
'Alles handmatig'
"Niks werkt", stelt Kostas Genidounias, voorzitter van de machinistenvakbond, in een reactie op het ongeluk. "Anders hadden de machinisten het rode sein gezien en zouden de treinen op 500 meter van elkaar zijn gestopt."
Bij de publieke omroep ERT zegt Genidounias dat machinisten alles handmatig moeten doen en dat ze daar al herhaaldelijk over hebben geklaagd. "Net als vroeger rijden we van het ene deel van de route naar het andere via het radiosysteem. De informatie wordt van stationschef naar stationschef doorgegeven."
Premier Mitsotakis zou vanmiddag een bezoek brengen aan de locatie waar het treinverkeer in Noord-Griekenland wordt gecoördineerd. Die afspraak is na het ongeluk geannuleerd. Naar verwachting brengt de premier later vandaag een bezoek aan het rampgebied.
Bij daglicht wordt er begonnen met opruimwerkzaamheden: