Heineken verkoopt meer ondanks hogere prijzen; bier dit jaar opnieuw duurder
De hogere bierprijzen leiden er vooralsnog niet toe dat klanten van bierbrouwer Heineken op zoek gaan naar goedkopere alternatieven. Heineken haalde het afgelopen jaar 30 procent meer omzet binnen en verkocht bijna 7 procent meer liters bier. De omzet kwam uit op ruim 34,6 miljard euro.
Het afgelopen jaar heeft Heineken de prijzen van zijn bieren verschillende keren verhoogd, vanwege de hogere grondstof- en productiekosten. Het bedrijf voert de hogere kosten vrijwel een op een door in de prijzen van de bieren. Volgens CBS-cijfers is bier in een jaar tijd 10 procent duurder geworden.
De klanten zullen ook in 2023 geconfronteerd worden met hogere prijzen, zegt Heineken. Zo kregen cafés op 1 januari alweer te maken met prijsverhogingen.
De winstmarge op het bier dat afgelopen jaar werd verkocht is vrijwel gelijk gebleven. Onderaan de streep bleef er een winst over van 2,7 miljard euro. Dat is weliswaar 19 procent minder dan een jaar eerder, maar dat jaar was er een eenmalige meevaller van ruim een miljard door een waardestijging van een dochteronderneming.
Corona
Heineken had het tijdens het begin van de coronacrisis nog lastig. In 2020 werd er verlies geleden, mede doordat cafés wereldwijd gesloten waren vanwege lockdowns. Inmiddels is de bierverkoop hersteld en worden er meer liters verkocht dan in 2019, het jaar vóór corona.
Vooral in Azië stegen de verkoopcijfers. In Europa werd er 4,6 procent meer bier verkocht.