Ferrari heeft zelfvertrouwen getankt en draait meteen rondjes met de SF-23
Geen gelikte photoshop van de oude auto. Geen oude wijn in nieuwe zakken. In een openluchtshow met gepassioneerde fans op de tribune en honderdduizenden kijkers op Youtube, Facebook, Tiktok en de Ferrari-site presenteerde de Italiaanse renstal dinsdagochtend de nieuwe auto: de SF-23.
En dat op een locatie waar een Formule 1-auto zich thuis voelt: het circuit. Charles Leclerc en Carlos Sainz legden vijf rondjes af op Ferrari's thuisbaan Fiorano in Maranello.
Meteen de baan op
De nieuwe bolide ging in het kloppend hart van Ferrari meteen met de billen bloot: de renstal nam het risico van een kinderziekte en een pijnlijk viral-risico op de koop toe. Een gewaagde actie na een seizoen waarin de Scuderia geplaagd werd door technische problemen en missers in de pitbox.
De zogenaamde shakedown van de SF-23, de eerste rondjes voor het publiek, verliep vlekkeloos. Leclerc mocht na het winnen van de toss met Sainz als eerste in de cockpit klimmen.
Via de boordradio deelde hij meteen zijn eerste indrukken. "Het voelt goed en rijdt probleemloos. Natuurlijk kunnen we er weinig uit opmaken, maar het is een genot om in te rijden. Zeker op deze plek, met al die passie en energie. Ik kon zwaaien naar de tifosi. Dit maak je bij geen enkel ander team mee."
Teamgenoot Sainz was degene die Leclerc na twee rondjes naar binnen riep. "Het verliezen van de toss heeft ook een voordeel. Ik mag drie rondjes Fiorano doen...", grapte de Spanjaard.
Wat hem betreft mag het seizoen vandaag starten. "We hebben een lange winter gehad. Mijn lijf wilde in januari alweer racen. Dat wordt alleen maar heftiger nu ik de auto heb gezien. Hij is nog mooier dan vorig jaar."
Voor de seizoensstart moet ik de antipasti afzweren.
Sainz serveerde nog een culinair getinte ontboezeming over zijn fysieke gesteldheid. "Ik heb hard getraind en ben behoorlijk fit, maar er moet nog een kilo af. Het komt door de verrukkelijke antipasti. Ik probeer me steeds te beperken tot één bordje, maar ik kan de verleiding niet weerstaan. Ik voel me nogal thuis in Italië, maar voor de seizoensstart moet ik de antipasti afzweren."
'Winnen en wereldkampioen worden'
Hoe de drie rondjes Fiorano van Sainz verliepen, is niet duidelijk, omdat de rechtstreekse beeldregistratie toen al was gestaakt. Maar dat Ferrari vertrouwen heeft getankt en vol optimisme naar Bahrein vliegt, is glashelder. In het oliestaatje zijn eind volgende week de testdagen en start begin maart het seizoen. Het doel liegt er niet om. "Winnen en wereldkampioen worden. Als coureur en als team", zegt Leclerc.
Het is aan teambaas Fred Vasseur om de succesjacht in goede banen te leiden. "Het maakt mij niet uit wie er een grand prix wint, als we maar winnen en het waarmaken. Ik heb geen voorkeur voor Charles of Carlos", stelt de opvolger van de afgeserveerde Mattia Binotto. "In Bahrein moeten we meteen vooraan staan."
De Fransman - overgekomen van Alfa Romeo - is vereerd met zijn nieuwe baan. "Het is een privilege om hier te werken. Dat merkte ik vooral toen we voor het eerst de motor startten. Een kippenvelmoment, heel intens en emotioneel. Ik voel de liefde en de passie, draag de verantwoordelijkheid en ben heel blij dat we deze auto vandaag echt met de fans konden delen. Dat is toch veel mooier dan zo'n virtuele lancering, zoals je bij andere teams ziet."
"Ik werk hier nog maar kort, dus mijn inbreng is beperkt. Mijn stempel staat er nog niet echt op. Wat ik wel weet? Ik voel en merk dat elke Ferrari-werknemer apetrots is op deze auto."
De kersverse Ferrari-preses weet waar de sleutel naar grandprixzeges ligt. "Betrouwbaarheid. Het is geen geheim dat de motor vorig jaar te onbetrouwbaar was, maar er is in de winter hard gewerkt om alle problemen te tackelen. Tijdens het seizoen kon dat niet en moesten we voorzichtig opereren. Ik denk dat we er nu wel klaar voor zijn."
Hoe goed Ferrari in Bahrein uit de startblokken schiet, is een vraagteken, erkent Vasseur. "Beide coureurs hebben al in de simulator gezeten, maar zo'n sessie kun je niet vergelijken met het echte asfalt. Bovendien mogen we in Bahrein maar drie dagen testen met een auto. Dat is dus drie keer een halve dag per coureur. Heel krap, maar we staan er prima voor."
Het geplaagde Ferrari droomt al jaren van de wereldtitel. Beide coureurs stralen het optimisme uit dat bij een fonkelnieuwe auto en een aanstaande seizoensstart hoort. "De zwaktes van vorig jaar zijn weggewerkt en de verwachtingen zijn torenhoog", zegt Leclerc.
"2022 was een grote stap voorwaarts, na een paar moeizame jaren. Nu denken we de beste te kunnen zijn. Dat is wat me drijft: winnen en de tifosi een geweldig seizoen schenken."
Sainz verwacht dat hij de prestaties van Leclerc minstens kan evenaren. "We zijn aan elkaar gewaagd en altijd bezig elkaar te verslaan. Pushen en de snelste willen zijn ligt in onze aard. Zelfs als we met een gewone Ferrari op Fiorano rijden. Er loopt altijd een stopwatch."