NOS NieuwsAangepast

Grote storing ING opgelost, mensen kunnen weer online bankieren

De grote storing bij het online bankieren van ING Bank is verholpen. Klanten konden vanaf 10.00 uur gisterochtend niet inloggen op de app en de website, waardoor ze bijvoorbeeld geen geld konden overmaken, betalingen konden doen of hun saldo konden inzien. De storing duurde de hele dag. Rond 01.00 uur 's nachts meldde ING dat alle systemen weer werkten.

Volgens de bank was het misgegaan bij de gegevensuitwisseling tussen verschillende interne systemen. Het ging volgens ING niet om een DDoS-aanval van buitenaf, maar om een probleem met de interne systemen van de bank. Klanten konden nog wel contant geld opnemen en pinnen, ook met hun smartphone.

De bank zegt de situatie ontzettend vervelend te vinden voor klanten. "We balen er enorm van dat klanten last hebben gehad van de storing", zegt een woordvoerder. "Ze hebben recht op een goed functionerende dienstverlening en die hebben ze niet gehad. Daar bieden we onze excuses voor aan."

Geen grote klachten

Ook ING-ceo Steven van Rijswijk biedt zijn excuses aan. "Ik vind het zeer vervelend voor klanten dat ze op dat moment niet konden betalen of geen geld konden innen, net afhankelijk van welke kant van de betalen we zaten."

Volgens de ceo doet ING er "alles aan" om de oorzaak te achterhalen. "We committeren ons volledig om een goede digitale dienstverlening te blijven verzorgen."

ING zegt alle systemen de komende tijd extra goed in de gaten te zullen houden. Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels, zei gisteren van leden geen grote klachten binnengekregen te hebben.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl