NOS Nieuws

Boete voor webwinkel Trendx voor misleiding

Webwinkel TrendX heeft een boete van 100.000 euro gekregen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor het misleiden van klanten. De webwinkel plaatste nepreviews en verborg echte, negatieve reacties van klanten. Ook was de levertijd van producten niet vaak duidelijk.

De boete is volgens ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh een helder signaal: "Veel consumenten raadplegen reviews voordat zij online een aankoop doen. Zij gaan ervan uit dat de reviews echte ervaringen van consumenten weergeven."

Consumenten misleid

Mensen gebruiken de reviews voordat ze een aankoop doen. Doordat TrendX hier niet duidelijk informeerde, werden consumenten misleid, concludeert de ACM. Op basis van de nepreviews zouden klanten een product hebben gekocht, waar ze dat anders niet zouden hebben gekocht.

In 2020 startte de ACM met een onderzoek naar de reviews. De eigenaar van de website haalde toen TrendX uit de lucht, maar zette dezelfde tactiek voort op klooo.nl. Nu zijn beide websites uit de lucht, meldt de ACM.

De autoriteit heeft onlangs de campagne 'Eerst Checken, Dan Bestellen' gelanceerd om online eerst de echtheid van de reviews te checken. Of te kopen via een betrouwbare webwinkel.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl