Musks plannen voor Twitter verontrusten gebruikers, adverteerders en medewerkers
De eerste week van Twitter onder de nieuwe eigenaar Elon Musk kenmerkt zich door grote onzekerheid onder medewerkers en opmerkelijke plannen. Zo wil Musk met een abonnement de inkomsten verhogen en tegelijk spamberichten te lijf gaan. Adverteerders zijn ondertussen ongerust over wat er gaat gebeuren.
Waarschijnlijk al vanaf komende maandag kunnen gebruikers in een beperkt aantal landen (Nederland zit hier niet bij) een abonnement nemen, zodat ze voortaan geverifieerd zijn op Twitter, meldt The New York Times. Kosten: 8 dollar per maand. Verificatie, beter bekend als het blauwe vinkje bij iemands naam, is bedoeld om zeker te weten dat het echt die persoon of dat bedrijf is. Dit was tot nu toe voorbehouden aan een groep gebruikers die volgens het bedrijf belangrijk genoeg was. Musk wil dat verder opengooien.
Verder belooft hij betalende gebruikers meer zichtbaarheid op het platform en minder advertenties. Hij redeneert dat dit abonnement helpt om spam tegen te gaan. Voor mensen en organisaties die nu al geverifieerd zijn, geldt een overgangsperiode, daarna moeten ook zij gaan betalen.
De vraag is of bijvoorbeeld nieuwsmedia, politici en andere bekende mensen dat gaan doen of dat er een uitzondering voor hen komt. Als deze groep geen verificatie krijgt, ligt het gevaar op de loer dat gebruikers de echtheid van accounts lastiger kunnen vaststellen. Daarvoor was verificatie juist belangrijk.
Ongebruikelijk verdienmodel
Met het abonnement zet Musk ook nadrukkelijk in op een alternatief verdienmodel, wat ongebruikelijk is voor sociale media. Het is onduidelijk hoeveel mensen bereid zijn 8 dollar per maand voor Twitter betalen. Platforms als Twitter zijn al sinds jaar en dag gratis: het idee is dat dit leidt tot schaalgrootte en dat maakt een platform aantrekkelijk voor adverteerders.
Juist de reclamewereld maakt zich zorgen over de weg die Musk met Twitter inslaat. 90 procent van Twitters omzet vorig jaar, 5 miljard dollar, was afkomstig van advertenties.
De baas van een adviesbureau dat valt onder de Amerikaanse marketingreus IPG, heeft van klanten gehoord dat ze van plan zijn hun uitgaven op Twitter te pauzeren, tot er meer vertrouwen en duidelijkheid is over de koers van het platform, schrijft The New York Times. Het adviesbureau heeft onder meer supermarktketen Walmart en autofabrikant Cadillac als klant.
Musk noemt zichzelf op Twitter inmiddels 'Chief Complaint Hotline Operator':
Musk probeerde vorige week adverteerders gerust te stellen met een open brief met de boodschap: het wordt hier geen grote bende. Wat Musk niet helpt bij zijn pleidooi is dat hij zondag een complottheorie deelde over de man van de machtige Amerikaanse politica Nancy Pelosi, die was aangevallen in hun huis. Vervolgens verwijderde hij de tweet weer, vermoedelijk vanwege alle kritiek.
"Voor velen schond Musk hiermee zijn belofte aan adverteerders", schrijft een voormalig topman uit de advertentie-industrie in een opiniestuk voor The New York Times. Het roept volgens hem de vraag op of Twitter onder Musk een "veilige plek is voor adverteerders". Musk heeft woensdag in een gesprek met adverteerders volgens de Financial Times gezegd dat hij moderatie wil toepassen vergelijkbaar met een kijkwijzer voor films: niet alles is voor iedereen geschikt.
Meekijken in agenda Musk-vertrouweling
Niet alleen adverteerders zijn ongerust, medewerkers van Twitter hebben een week moeten wachten op een officieel bericht uit de top. En die gaat over de grote ontslagronde die aanstaande is en waarschijnlijk de helft van het personeel treft. Verder tasten ze in het duister, schrijft The Washington Post.
Journalist Casey Newton schrijft dat medewerkers naar de agenda van een van Musks vertrouwelingen kijken om te ontdekken wat er gaat gebeuren. Die agenda was per ongeluk niet afgeschermd.
Intern lijkt de situatie soms chaotisch. Op zijn eerste volledige dag als eigenaar, kregen medewerkers volgens technieuwsbrief Platformer de opdracht om programmacode die ze recent hadden geschreven te printen en aan Musk te tonen. Vervolgens werd dit verzoek weer ingetrokken; de printjes moesten door de papierversnipperaar.
Account Trump nog niet hersteld
Op bepaalde punten wil Musk heel snel handelen, maar het tegenovergestelde is het geval op het gebied van de inhoudelijke controle van Twitterberichten. Musk zei op zijn eerste dag als eigenaar dat hij een raad "met uiteenlopende meningen" wil vormen die zich gaat buigen over het controleren van de inhoud. Tot die tijd worden er geen "grote besluiten" genomen of accounts hersteld.
Later verduidelijkte Musk dat dit ook betekent dat accounts die nu voor het leven geblokkeerd zijn - zoals dat van oud-president Trump - de komende tijd nog niet worden hersteld.