Energiebedrijf mag klant pas afsluiten na 3 aanmaningen en contact met gemeente
Energiebedrijven moeten vanaf vandaag vaker een aanmaning sturen voordat ze klanten kunnen afsluiten van gas en elektriciteit. Dat staat in een tijdelijke regeling die minister Jetten (Klimaat en Energie) heeft gepresenteerd. Het kabinet wil zo veel mogelijk voorkomen dat mensen de komende winter worden afgesloten omdat ze de rekening niet kunnen betalen.
Nu mag een energieleverancier al na één genegeerde betalingsherinnering het contract opzeggen en gas en elektriciteit afsluiten. In de tijdelijke regeling, die tot 1 april volgend jaar van kracht is, moeten er minimaal drie aanmaningen verstuurd zijn, met steeds een tussenpoos van minimaal 14 dagen.
Ook moet het energiebedrijf op verschillende manieren proberen contact op te nemen met de niet-betalende klant. Dat moet de leverancier ook kunnen aantonen. En als het dan toch tot afsluiting dreigt te komen, moet het energiebedrijf eerst contact opnemen met de gemeente. Die doet dan ook nog een poging om afsluiting te voorkomen, door de klant schuldhulpverlening aan te bieden.
Wanbetalers weer aansluiten
Pas als ook daar niet op wordt gereageerd, mag de procedure in gang worden gezet om een huishouden af te sluiten. De klant krijgt daarover een brief.
In antwoord op Kamervragen van de SP schrijft de minister ook dat mensen die de afgelopen tijd zijn afgesloten omdat ze niet konden betalen verplicht weer aangesloten moeten worden.
De Tweede Kamer had Jetten eerder gevraagd om ervoor te zorgen dat mensen komende winter niet door betalingsproblemen worden afgesloten. De tijdelijke regeling is de uitwerking daarvan.
Behalve de regeling om afsluitingen te voorkomen geldt vanaf 1 januari een prijsplafond voor de energierekening. In november en december krijgen alle huishoudens bovendien 190 euro korting op de rekening.