Dit jaar meer vluchten met privéjets, 'uitstoot per passagier enorm hoog'
Het aantal vluchten met privéjets vanaf twee Nederlandse luchthavens is nu al hoger dan in heel 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. In de eerste negen maanden van dit jaar is ruim 16.000 keer met een privéjet gevlogen. In 2019 ging het om bijna 1500 vluchten minder, gemeten over het hele jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace.
De onderzoekers hebben gekeken naar vluchten vanaf Schiphol en Rotterdam The Hague Airport, omdat vanaf daar de meeste privévliegtuigen vertrekken. Het gaat voornamelijk om zakelijke vluchten en om vluchten van vermogende privépersonen en overheidsfunctionarissen. Van de onderzochte vluchten is een klein deel medisch of militair.
De privévluchten waren in de eerste negen maanden verantwoordelijk voor een CO2-uitstoot van zo'n 56 kiloton. Personen in een privéjet stoten gemiddeld 5 tot 7 keer zo veel uit als een passagier op een commerciële vlucht, afhankelijk van het type toestel.
Met privévliegtuigen worden ook relatief korte vluchten gemaakt; bijna 35 procent is korter dan 500 kilometer. De populairste routes zijn naar Londen en Parijs. De onderzoekers wijzen erop dat die steden ook makkelijk zijn te bereiken met commerciële vluchten of met de hogesnelheidslijn, die ze een schoon alternatief noemen.
Op het totaal van de luchtvaart stellen privéjets niets voor, maar per passagier is het een van de meest vervuilende vormen.
Afgezet tegen de totale uitstoot van de luchtvaartsector is de impact van de privéjets klein. "Als je naar de CO2-uitstoot kijkt, is het ongeveer 0,3 procent van de hele luchtvaart. Maar per passagier is de uitstoot enorm hoog", zei onderzoeker Jasper Faber in het NOS Radio 1 Journaal.
Luchtvaartdeskundige Joris Melkert beaamt dat. "Op het totaal van de luchtvaart stellen de privéjets niets voor", zegt hij. "Als je kijkt waar de meeste kerosine wordt verstookt, dan gaat ongeveer driekwart naar passagiersvluchten en vrachtvluchten. Ongeveer een kwart zit in de militaire hoek."
Max Verstappen
De onderzoekers keken ook naar de vliegbewegingen van specifieke vliegtuigen, en dan niet specifiek vanuit Schiphol of Rotterdam. Het gaat dan om bijvoorbeeld het regeringsvliegtuig, het vliegtuig dat Max Verstappen gebruikt en de privéjet van Shell. "Dat toestel vliegt bijna dagelijks op en neer naar Londen. En het regeringstoestel maakt veel vluchten tussen de 250 en 500 kilometer", zegt Faber.
Het regeringsvliegtuig werd tot en met 8 september ingezet voor 132 vluchten. Tot die datum legde het vliegtuig van Formule 1-kampioen Verstappen in totaal 164.126 kilometer af. Het toestel vliegt vaak naar Nice en Cannes.
Privévluchten tellen niet mee in het maximale aantal vluchten vanaf Schiphol. Greenpeace zegt dat privévluchten "nergens goed" voor zijn en ziet het liefst dat EU-breed een verbod wordt ingevoerd. Het terugdringen van privévluchten is niet opgenomen in het klimaatakkoord.