Winkelend publiek in Zeist

'Nederlandse consument doet het wat rustiger aan'

Nederlanders houden de hand wat meer op de knip. Dat blijkt uit een analyse van ING op basis van de transacties (pinnen, online en cash) in juni. Ten opzichte van mei is er 3 procent minder uitgegeven. Na twee maanden stijging is dit een eerste signaal dat de Nederlandse consument het weer wat rustiger aan doet, zegt de bank.

Het is niet mogelijk om één conclusie te trekken uit alleen de pintransacties van afgelopen maand. "Toch kunnen we er niet omheen dat we nu voor het eerst na de laatste lockdown en het begin van de Oekraïne-oorlog ook een concreet signaal waarnemen. Daaruit blijkt dat de consument de hand mogelijk wat meer op de knip houdt", zegt ING-econoom Marten van Garderen.

Nog wel vaak uiteten

In de horeca geeft de Nederlander zijn geld nog steeds flink uit. Maar in woonwinkels en aan elektronica wordt wel minder uitgegeven. Van Garderen: "Het is relatief kort na de laatste coronalockdown best logisch dat juist op dat type goederen als eerste wordt bezuinigd en niet bijvoorbeeld op de horecadiensten waar we zo naar zaten te smachten na corona."

ING zegt dat het logisch is dat mensen nu minder zullen uitgeven. Het consumentenvertrouwen is historisch laag en de inflatie torenhoog. In april constateerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) al dat het vertrouwen in de economie nog nooit zo laag is geweest.

"We spreken nog niet van een recessie, maar gezien de economische ontwikkelingen in de laatste paar weken is dat negatieve scenario wel dichterbij gekomen", zegt ING-econoom Van Garderen.

Verdere daling

De Nederlandse economie is aan het afkoelen. Vooral de oorlog in Oekraïne, de energieprijzen en de haperende wereldhandel zetten een rem op de economische groei.

Verder in het jaar zal de consumptie verder afnemen, verwacht ING. Vooral als de energierekening verder oploopt en de zogenoemde inhaaleffecten na corona - toen maar weinig kon - zwakker worden. Ook het opgebouwde spaargeld tijdens corona wordt minder, waardoor Nederlanders minder uitgeven.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl