Voorlopig geen nieuwe 'darkstores' voor flitsbezorging toegestaan in Amsterdam
In Amsterdam zijn nieuwe 'darkstores' voor flitsbezorging voorlopig niet meer toegestaan. Sinds hun komst halverwege vorig jaar klagen buurtbewoners over geblokkeerde stoepen, verkeersveiligheid en geluidsoverlast.
Omdat flitsbezorgdiensten beloven boodschappen binnen 10 minuten te bezorgen, liggen hun distributiecentra zo dicht mogelijk bij klanten, vaak midden in woonwijken. De ramen van die centra, zogenoemde darkstores, zijn bijna altijd afgeplakt met zwart plastic.
De gemeente wil dat bij nieuwe darkstores negatieve effecten op de leefomgeving worden beperkt. Met het besluit, waar de gemeenteraad gisteren mee instemde, kan de gemeente het komende jaar kijken of en onder welke voorwaarden er nieuwe distributiecentra in de stad kunnen komen.
Geen bezoekers
"Het college drukt met dit besluit op pauze voordat de toename van darkstores voor flitsbezorging uit de hand loopt", zegt wethouder Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ontwikkeling & Duurzaamheid).
De gemeente heeft nu niet genoeg mogelijkheden om flitsbezorging vanuit darkstores te reguleren. Ze vallen tussen supermarkten en gewone winkels in.
"Wel veel transportbewegingen, maar geen bezoekers. Wel de bijkomende overlast zoals van supermarkten, maar niet dezelfde vergunning. Darkstores vindt men nu vaak in panden die voor gewone winkels bedoeld zijn. De frequentie van transportbewegingen is aanzienlijk hoger en die vinden ook buiten reguliere winkeltijden activiteiten plaats", aldus Van Doorninck. Amsterdam zegt de eerste gemeente te zijn die deze stap zet.
Overlast
De Amsterdamse stadsdeelbestuurder Melanie van der Horst (West) zei vorig jaar oktober tegen het AD dat de hoofdstad werd overvallen door de plotselinge komst van de bezorgaanbieders. Het stadsdeel West kondigde toen aan vaker handhavers in te zullen zetten, om de overlast terug te dringen, bijvoorbeeld van wachtende bezorgers of leveranciers die hun voertuigen dubbel parkeren.
Het stadsdeel ontving klachten van bewoners. Ook werd er een Instagrampagina gelanceerd, waarop foto's van de overlast anoniem worden gedeeld.
Vooral de snelheid waarmee de boodschappen worden bezorgd wekt verbazing. Bezorger Clarence Norton legt uit hoe het systeem om dit voor elkaar te krijgen werkt: