Mega-overname in snelgroeiende mobielegame-industrie
Mobiele games zijn al jaren het snelstgroeiende deel van de game-industrie en dat is precies de reden dat Take-Two Interactive voor 11,2 miljard euro mobielegame-maker Zynga overneemt. Mobiele games maken intussen meer dan de helft van de markt uit, wat vorig jaar al goed was voor 90 miljard dollar, zegt gamejournalist Len Maessen in het NOS Radio 1 Journaal.
Take-Two liep volgens Maessen een beetje achter omdat andere uitgevers als Activision Blizzard en E.A. al eerder mobiele game-makers overnamen. Het bedrijf wil met de overname vooral doorgroeien, kosten besparen en de doelgroep verbreden.
Take-Two is de uitgever van populaire games als Grand Theft Auto die je thuis op een pc of console speelt. Zynga daarentegen maakt spelletjes voor je telefoon, die je bijvoorbeeld even tussendoor speelt in de trein.
Al jaren neemt de populariteit van de mobiele games toe. Zynga is vooral bekend van het spelletje Farmville, waarin je boerderijdieren en gewassen moet onderhouden. Maar denk ook aan spelletjes als Candy Crush Saga en Angry Birds. Die zijn niet alleen heel populair, maar er is ook veel geld mee te verdienen via in-app aankopen.
Geen trend
De vraag is of Nederlandse gamemakers nu ook de druk voelen om zich op die opkomende markt te richten. De relatief kleine gamemaker Ronimo Games uit Utrecht zegt vooralsnog van niet. Het bedrijf wil ook niet te snel groeien, om zo de passie die de makers nu hebben te kunnen vasthouden.
Gamemakers proberen steeds meer geld aan je te verdienen. Hoe? Dat legt NOS op 3 uit in deze video:
Volgens eigenaar Olivier Thijssen blijven de mobiele games toch een beetje een vluchtige ervaring: "Waar wij vooral goed in zijn, is de wat dikkere game-ervaring, waar mensen iets meer van hun tijd insteken en waar je ook echt voor wil gaan zitten."
Len Maessen erkent dat die spellen voor de hardcore gamers zijn en dat die voor anderen een hogere drempel hebben. Er zijn een hele hoop mensen die niet die drempel over willen en op die groep speelt het mobiele segment in. De game-industrie ziet het volgens Maessen dus vooral als een uitbreiding om games te maken voor iedereen.