'Bizar druk': kerstpakket extra populair door corona
"Bizar druk", "veel meer aanvragen", "grotere pakketten" en "we kunnen de vraag bijna niet aan". Met nog een paar weken te gaan tot Kerstmis is het alle hens aan dek in de kerstpakkettensector.
Volgens schattingen krijgen dit jaar circa 7 miljoen werknemers een kerstpakket. Ter vergelijking: in 2014 - midden in de laatste economische crisis - waren dat er pakweg 4,5 miljoen. "Het kan niet op dit jaar. We zitten al 20 procent boven de topomzet van 2020", zegt Dick Brandwijk van Brandwijk Feestpakketten in Zaltbommel.
Bedrijven zien de noodzaak van aandacht voor de werknemers.
Groothandel Sligro - de nummer twee in kerstpakketten na de Makro - ziet dat de vraag weer toeneemt sinds het aanscherpen van maatregelen als thuiswerken en een gedeeltelijke lockdown. "Bedrijven zien echt de noodzaak en het effect van aandacht voor de werknemers", aldus Wilco Jansen van Sligro. Hij schat de totale markt voor feestgeschenken op zo'n 200 miljoen euro.
"De spanning op de arbeidsmarkt leidt ertoe dat het binden en verbinden van medewerkers, collega's en bedrijf steeds belangrijker wordt. Medewerkers en kennis wil men graag aan boord houden."
Volgens deze directeur van een kerstpakkettenbedrijf is een cadeaubon met kerst minachting van je personeel: 'Als je je vrouw een bloemenbon geeft in plaats van een bos rozen, scoor je ook geen punten':
Veel bedrijfsfeestjes, recepties en uitjes konden eerder dit jaar door corona niet doorgaan. Bedrijven hielden dus geld over voor extraatjes voor het personeel. Daarbij komt nog eens dat werkgevers nu drie procent van de totale loonsom mogen besteden aan belastingvrije giften voor het personeel. Dat was een paar jaar geleden nog 1,7 procent.
Borrelpakketten
Bij Charles.nl maken ze dagelijks duizenden borrelpakketten klaar voor verzending. Oprichter Stefan Heeger: "Kerstborrels mogen niet, dus wij zijn in dat gat gesprongen met borrelpakketten. Tot begin november viel het wel mee met de aanvragen, maar sinds die laatste persconferentie is het gewoon hartstikke druk."
Heeger denkt dit kerstseizoen aan een omzetgroei van 30 à 40 procent ten opzichte van 2020. "Doordat veel kwartaalborrels en etentjes dit jaar niet door konden gaan, geven bedrijven meer geld uit aan uitgebreidere pakketten."
Ook bij techbedrijf Hitachi in Zaltbommel geven ze hun 170 medewerkers een kerstpakket. "Het kerstpakket is altijd een heel gevoelig onderwerp, vergis je niet", zegt Rimmert van Luyn van Hitachi daarover in het NOS Radio 1 Journaal. "Ik heb in het verleden bij een bedrijf gewerkt dat van plan was het pakket te schrappen. Nou, als je een manier wilt om heibel te krijgen op de werkvloer, moet je dàt doen. Uiteindelijk hebben ze van dat voornemen ook afgezien."
Voor Hitachi-medewerkers heeft hij zeven verschillende pakketten besteld. "We hebben veel Marokkaanse en Turkse medewerkers. Die zijn niet allemaal blij met bijvoorbeeld een pakket met alcohol. Dus daar houden we graag rekening mee."
Marktleider Makro - volgens eigen zeggen goed voor 1,5 miljoen pakketten - is er door alles wat er in de wereld gebeurt, hang naar nostalgie. "Dat zie je aan het type pakket, maar ook aan de inhoud. Heel veel (gezelschaps)spelletjes. Want dat heeft ook iets veiligs, nostalgisch", zegt marketingmanager Jacqueline Roest van de Makro.
Volgens haar zijn de pakketten anno nu niet meer de pakketten van vroeger. "De inhoud is kwalitatief goed en vaak zit er een leuk cadeau in, zoals een borrelplank."
Wat Roest opvalt is dat sinds de aankondiging van de laatste lockdown werkgevers die een kerstborrel gepland hadden, toch opeens nog een eindejaarsgeschenk zoeken. "Dat kan een pakket zijn of dat werknemers online zelf iets mogen kiezen."