Amsterdamse taxibranche kwetsbaar voor criminaliteit
De afgelopen drie jaar was 53 procent van de taxichauffeurs die in Amsterdam rondrijden betrokken bij een strafbaar feit. Dat zijn vooral simpele verkeersovertredingen, maar soms ook geweldsmisdrijven of ernstige vormen van zware criminaliteit. Dat is een van de conclusies in het onderzoek Taxi! Malafide activiteiten en (ondermijnende) criminaliteit in de Amsterdamse taxibranche van Bureau Beke. De Amsterdamse taxibranche is een "kwetsbare branche die vatbaar is voor criminelen en interessant voor criminelen", concluderen de onderzoekers.
In Amsterdam zijn in de afgelopen drie jaar 22.339 incidenten geweest met taxi's, wat neerkomt op 20 per dag, zo laat het onderzoek zien. In een kwart van de gevallen ging het om overtredingen of verkeersmisdrijven, zoals aanrijdingen, snelheidsovertredingen, door rood rijden of doorrijden na een ongeval. In bijna 10 procent van de registraties ging het om een geweldsmisdrijf, waarbij ook de taxichauffeur slachtoffer kan zijn geweest.
Bijna 8 procent van de registraties betrof een vermogensdelict, zoals het oplichten van een klant of tanken zonder betalen. Bij de seksuele misdrijven (0,7 procent) ging het vooral om seksueel grensoverschrijdend gedrag en aanrandingen door chauffeurs en soms om verkrachtingen door taxichauffeurs.
Malafide activiteiten
Behalve de betrokkenheid bij verkeers- en geweldsincidenten toont het onderzoek aan hoe andere vormen van criminaliteit en ondermijning zijn doorgesijpeld in de Amsterdamse taxibranche.
"Het is een heel klein percentage, maar je ziet ook dat taxi's gebruikt worden voor het vervoer van verdovende middelen, wapens en criminelen", zei onderzoeker Henk Ferwerda in het NOS Radio 1 Journaal. "En ook dat taxibedrijven soms gebruikt worden om geld wit te wassen, om plof-bv's op te zetten, dus eigenlijk dat taxibedrijven gebruikt worden om de overheid/Belastingdienst pootje te lichten."
Volgens Ferwerda is de taxibranche in Amsterdam extra kwetsbaar voor criminele activiteiten. "Het is een markt die overvol is, er rijden veel te veel taxi's rond voor het aanbod dat er is. Op dit moment met corona is de situatie helemaal schrijnend. Er zijn minder toeristen en dat maakt het voor chauffeurs nog moeilijker om een boterham te verdienen."
Goede ondernemingen
In het NOS Radio 1 Journaal kwam ook een taxichauffeur bij een taxistandplaats aan het woord. Hij gelooft de uitkomsten van het onderzoek niet. "Ik denk ook niet dat je een VOG ('verklaring omtrent het gedrag') krijgt als je een crimineel bent. Volgens hem worden 'foute' collega's bij de standplaatsen weggestuurd. "Dit kan gewoon niet. Die man maakt ons werk stuk, die maakt ons belachelijk."
Ferwerda erkent dat er in Amsterdam "heel veel" goede taxichauffeurs zijn die aangesloten zijn bij een taxionderneming. "Daar wordt gescreend, daar zijn goede vergunningen, daar hebben mensen hun VOG, dat is in orde."
Het probleem zit bij de meerderheid van eenlingen, van zzp'ers. "Daar zitten ook cowboys tussen, dat weet iedereen. Daar zitten mensen bij die door het rode licht rijden maar ook mensen die een pakje van a naar b brengen."
Code rood
Reden voor de onderzoekers om alarm te slaan: "het is code rood" concluderen zij. Ze doen dan ook suggesties om de problemen aan te pakken, zoals screenings en het voeren van 'bewustwordingsgesprekken' met de chauffeurs. In die gesprekken worden chauffeurs erop gewezen dat criminelen misbruik van hen kunnen maken.
Twee jaar geleden sloeg de gemeente Amsterdam ook al alarm over ondermijning in de taxisector. Er liggen plannen om de branche veiliger te maken.