Gemeenten: maatregelen Haringvlietbrug onaanvaardbaar
De maatregelen die Rijkswaterstaat heeft aangekondigd voor het verkeer over de Haringvlietbrug zijn onaanvaardbaar. Dat zeggen de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee, die "volledig verrast" zijn door de berichtgeving over de maatregelen. Volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zal de langdurige sluiting van rijstroken de transportsector zeker 53 miljoen euro kosten.
Gisteren meldde Rijkswaterstaat dat demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft besloten dat auto's vanaf eind juli voor de komende twee jaar nog maar 50 kilometer per uur op de Haringvlietbrug mogen rijden. Ook wordt het autoverkeer in beide richtingen over één rijstrook geleid. De brug gaat daarnaast nog maar één keer per week open voor schepen.
De brug moet gerenoveerd worden, omdat klemmen en rijplaten los dreigen te komen. Dat is gevaarlijk voor zowel het autoverkeer als de scheepvaart, maar de renovatie kan pas in 2023 plaatsvinden. Tot die tijd moeten de maatregelen veilig gebruik van de brug garanderen, aldus Rijkswaterstaat.
Het is absurd dat dit zo lang moet duren en dat transporteurs minimaal twee jaar lang consequent in de file moeten staan.
Maar volgens de gemeenten wordt de bereikbaarheid van de eilanden sterk verminderd en zal de economische schade enorm zijn, meldt de regionale omroep Rijnmond. Dat geldt niet alleen voor de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee, maar ook voor West-Brabant en Zeeland, aldus de gemeenten. "Daarnaast zullen deze maatregelen onder meer zorgen voor een enorme verkeersdrukte op de A16 bij Dordrecht en op de N57."
De langdurige sluiting van de rijstroken op de Haringvlietbrug kost de transportsector miljoenen, zegt Elisabeth Post van TLN. "Het is absurd dat dit zo lang moet duren en dat transporteurs minimaal twee jaar lang consequent in de file moeten staan", zegt Post.
"Bovendien weet Rijkswaterstaat al sinds 2017 dat de brug in slechte staat is. Naast de economische schade leiden dit soort afsluitingen tot meer files op andere trajecten en onbetrouwbare reistijden voor vervoerders."
De gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee willen met buurgemeenten en de provincie praten over het besluit van de minister, en gezamenlijk met haar en Rijkswaterstaat kijken naar alternatieven of oplossingen. "De bereikbaarheid van en naar de eilandgemeenten en de verbindingen met omliggende gebieden staan hoog in het vaandel."