NOS Nieuws

Brussel: TikTok bestookt kinderen met verborgen reclame

TikTok moet stoppen met verborgen en agressieve reclame gericht op kinderen, vindt de Europese Commissie. Brussel wil dat de razend populaire app zich houdt aan de EU-regels voor consumentenbescherming. Het Chinese bedrijf achter de app krijgt een maand de tijd om zijn beleid aan te passen, zegt Eurocommissaris Reynders.

De Europese consumentenorganisatie BEUC heeft klachten gekregen over verborgen reclame op TikTok. Gebruikers van het socialemediaplatform worden door influencers verleid om mee te doen aan zogeheten challenges en andere activiteiten. Daar zitten vaak commerciële belangen achter.

Ook kunnen kinderen op TikTok met een paar handelingen in de app makkelijk bij ongepaste video's komen, zegt de BEUC. Eerder dit jaar zei ook de Nederlandse Consumentenbond dat TikTok kinderen beter moet beschermen.

Meer risico door corona

Eurocommissaris voor Justitie Reynders wijst erop dat het voor bedrijven verboden is om zich met verkapte reclame op kinderen en minderjarigen te richten.

Reynders zegt ook dat de coronapandemie de digitalisering heeft versneld en dat dat risico's met zich meebrengt, vooral voor kwetsbare consumenten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl