De poster waarmee de politie opnieuw aandacht vraagt voor de coldcasezaak
NOS NieuwsAangepast

De Graafschap helpt in coldcasezaak: 'Iemand loopt rond met een heel groot geheim'

Voorlopig zitten er geen toeschouwers in het stadion van De Graafschap, maar bij de wedstrijd tegen Dordrecht op 2 april is er wel iets anders te zien: grote spandoeken op de tribunes die aandacht vragen voor de moord op baby Sem Vijverberg in 2006. De club en de politie hopen met een beroep op het publiek in Doetinchem verder te komen met de zaak, die al vijftien jaar muurvast zit.

Clubdirecteur Hans Martijn Ostendorp twijfelde geen moment toen hij het verzoek kreeg van de politie. "Je wordt hard geraakt als zo'n jong leven in de knop gebroken wordt. Natuurlijk zeg je dan: hier gaan we die politie bij helpen."

Baby Sem kreeg zijn voornaam van een van de kinderen die het jongetje vonden, vastgevroren in een vijver in Doetinchem. Het kindje, dat waarschijnlijk niet meer dan een dag geleefd heeft, was met veel geweld om het leven gebracht. Bij de begrafenis kreeg hij van de kinderen ook een achternaam: Vijverberg, naar het stadion van De Graafschap.

Er werd een team van 25 rechercheurs op de zaak gezet, meermalen werd dna-onderzoek gedaan, maar het leverde niets op. Wie de ouders zijn en wat er is gebeurd is tot op de dag van vandaag onbekend.

Ostendorp herinnert zich de zaak nog goed, al was die de afgelopen jaren een beetje in de vergetelheid geraakt. "Ik woonde toen niet in Doetinchem, maar ik herinner me dat de regio op zijn kop stond. Het was zo'n schrijnende situatie, een kwetsbaar jongetje wiens leven, zoals ik zei, in de knop gebroken is. Het is niet te bevatten. Daarom willen we er aandacht voor, zodat de politie de waarheid kan achterhalen. Als dat lukt, zou dat heel mooi zijn."

Er zijn niet alleen spandoeken op de tribunes te zien: ook de spelers van De Graafschap krijgen een rol. Mogelijk zal de aanvoerder iets zeggen en dragen de voetballers bij de warming-up speciale shirts om aandacht te vragen voor de zaak. Daarnaast zet de club sociale media in. "Onze club is diep verankerd in de samenleving, dus we hopen mensen te bereiken die meer weten. Je hebt toch het beeld dat iemand rondloopt met een heel groot geheim, en het is nooit te laat om te praten."

We willen weten wie de baby was, waarom is hij overleden en wie het lichaam daar heeft achtergelaten.

Marèl van Steenbergen, politie Oost-Nederland

De actie van de club staat niet op zichzelf. De zaak komt in Opsporing Verzocht, er komen posters in abri's en de politie gaat flyeren en met een Mobiel Media Lab, een grote politietruck, rondrijden in de wijk waar het lichaampje werd gevonden.

Het is een nieuwe manier van de politie om aandacht te vragen voor coldcasezaken. Dat gebeurde de afgelopen jaren met de coldcasekalender - waar in 2019 ook de zaak van baby Sem was opgenomen - maar die was niet zo effectief bij dit soort zaken, legt politiewoordvoerder Marèl van Steenbergen uit. "We zijn gestopt met de kalender omdat die vooral bedoeld was voor gebruik in gevangenissen. Bij sommige zaken, zoals deze, kun je je afvragen of er wel een link is met mensen in de gevangenis."

Zwaar misdrijf

In een andere coldcasezaak, de moord op Els Slurink in Groningen, leidde zo'n zelfde aandachtsoffensief in februari tot een arrestatie. "Bij de zaak in Groningen werd er gedacht dat er in het lokale veel meer informatie moest zijn. Daar hopen we nu ook op", zegt de woordvoerder. "We willen weten wie de baby was, waarom is hij overleden en wie het lichaam daar heeft achtergelaten."

Op de gouden tip in de zaak staat al jaren een beloning van 15.000 euro. Het gaat de politie niet alleen om het achterhalen van de waarheid. "We kunnen ons voorstellen dat iemand die zoiets doet hulp nodig heeft. Maar het gaat natuurlijk ook om een zwaar misdrijf."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl