Veel grote modeketens houden de deuren dicht: 'We hebben een mooie webshop'
Meerdere grote winkelketens doen vandaag hun deuren niet open voor afhaalklanten. Het gaat om onder meer H&M, Bijenkorf en WE Fashion, blijkt uit een rondgang van de NOS. Zara en zusterketens als Bershka en Pull&Bear blijven ook dicht.
Veel andere winkelbedrijven maken wel gebruik van de versoepeling van de coronamaatregelen in de winkelstraat, die vandaag is ingegaan.
"We hebben een mooie en uitgebreide website waar onze producten verkrijgbaar zijn voor klanten", geeft een woordvoerder van H&M als reden voor de dichte deuren.
Ook WE Fashion wijst naar de goedwerkende webwinkel. "We zien geen nut om mensen voor dezelfde artikelen naar de winkel te laten komen met alle ontberingen die dat met zich meebrengt. Click & collect is puur een symbolisch gebaar. Wat echt belangrijk is, is dat we 2 maart weer echt open mogen. Winkels zijn nooit een besmettingshaard geweest, dus we kunnen veilig open."
'Bel en bestel'
Bij C&A kunnen klanten sinds vanochtend wel weer aan de deur terecht. "Klanten kunnen onze winkel bij hen in de buurt bellen voor een bestelling. Telefonisch krijgen ze dan een tijdslot waarin ze hun bestelling kunnen ophalen", zegt een woordvoerder van het kledingbedrijf.
Het loopt niet onmiddellijk storm bij alle winkels van C&A. Vooral bij de grote filialen, zoals in het centrum van Amsterdam, is het nog rustig. "Mensen moeten nog wat wennen, denk ik", zegt de woordvoerder. "Het winterweer helpt waarschijnlijk ook niet mee. Veel mensen zullen misschien niet op hun fiets naar de winkel gaan glibberen. Toch zijn we heel blij dat onze winkels weer bereikbaar zijn voor klanten."
Vorige week liet deze Amsterdamse Wibra al zien hoe het afhalen eruit kan zien:
Ook Scapino werkt met 'bel en bestel' voor afhalen. "Wij verkopen essentiële goederen: winterboots, bontlaarzen, wintersportkleding en schaatsen", zegt algemeen directeur Adem Doymaz. "De vraag is enorm groot. Ook zien wij veel vraag naar goede kinderschoenen, kinderen groeien er ook in een lockdown uit."
Omdat het telefonisch zo druk is, heeft Scapino WhatsApp-contact met lokale winkels mogelijk gemaakt.
Wij gaan hier echt meer klanten door krijgen.
Voor kleinere winkels zonder webshop is het afhalen een uitkomst. "We gaan hierdoor echt weer meer klanten krijgen", denkt eigenaresse Jolanda Steendam van Buining Mode. Het modehuis met twee winkels in Drenthe bracht tijdens de lockdown pastassen naar de klanten. "Dat mensen het nu zelf kunnen ophalen bespaart me weer heel wat ritjes door Drenthe en Friesland."
Halverwege de dag heeft de vestiging in Assen al vijf afhaalklanten gehad. "Ze kochten truien en winterjassen. En voor komende dagen en zelfs volgende week hebben we ook al weer klanten in de agenda staan", zegt Steendam, die bewust geen webwinkel heeft om haar klanten beter van persoonlijk advies te kunnen voorzien.
Ondanks de opsteker van vandaag, hoopt ook Steendam dat er snel meer versoepelingen in de winkelstraat zullen volgen. "Bijvoorbeeld dat mensen een uur in hun eentje bij ons kunnen winkelen. Dat kan ook gewoon op afspraak net als bij de tandarts."