Martien Meiland en Haribo maakten de irritantste reclames dit jaar
Haribo en Martien Meiland hebben een Loden Leeuw uitgereikt gekregen voor de irritantste reclame van het jaar.
De commercial van Haribo werd met 39 procent van de stemmen gekozen. Ook vorig jaar wist de snoepfabrikant bij televisiekijkers al de meeste ergernis op te wekken met zijn reclamespotje. Het spotje bleef ondanks deze kritiek onveranderd. In tegenstelling tot vorig jaar weigerde Haribo deze keer de prijs in ontvangst te nemen.
Op de tweede plaats eindigde met 19 procent van de stemmen de reclame van Hornbach waarin een man een relatie krijgt met zijn zaag. Matrassenfabrikant Decupré werd bijna net zo irritant gevonden en eindigde met 18,9 procent als derde met de commercial waarin twee vrouwen praten over traagschuimmatrassen.
'Naast de Televizierring'
Televisiepresentator Martien Meiland kreeg de Loden Leeuw voor de irritantste reclame waarin een BN' er de hoofdrol speelt. Het spotje waarin hij te zien is voor de Vriendenloterij Bingo kreeg 45 procent van de stemmen.
"Hij zit zo langzamerhand in elk reclameblok met zijn hoge stemmetje en drukke gebaren" en "Mocht hij winnen dan zal ik de prijsuitreiking ook op mute bekijken", waren enkele reacties van stemmers. Meiland zelf is blij met de prijs: "Ik ben er heel trots op en hij krijgt een plekje naast mijn Televizierring."
Ex-voetballer Andy van der Meijde eindigde met zijn commercial voor Toto met 25 procent van de stemmen op de tweede plaats en de derde plaats was voor cabaretier Paul Haenen met zijn personages Bob en Emmy voor Pricewise. Hij kreeg 16 procent van de stemmen.
De Loden Leeuw wordt sinds 2002 elk jaar uitgereikt door het televisieprogramma Radar. Dit jaar brachten 103.000 mensen hun stem uit.