Het stadhuis van Dordrecht, dat waarschuwde voor de website
NOS NieuwsAangepast

Omstreden Afspraakloket lekte persoonsgegevens

  • Joost Schellevis

    redacteur Tech

  • Joost Schellevis

    redacteur Tech

De website Afspraakloket, waar verschillende gemeenten de afgelopen dagen voor waarschuwden, heeft de burgerservicenummers (bsn) van gebruikers van de site gelekt. De NOS heeft dat ontdekt. De beheerder van de website zegt in een reactie "dat dit natuurlijk nooit had mogen gebeuren".

De site bood mensen de mogelijkheid om een afspraak te maken bij een gemeente en vroeg daar 20 euro voor. Bij de gemeente kan dat gratis. Onder meer Almere, Dordrecht en Oss waarschuwden voor de site.

Naast bsn-nummers waren persoonlijke gegevens zoals telefoonnummers, postcodes, e-mailadressen en verloopdata van identiteitsdocumenten relatief eenvoudig in te zien.

Burgerservicenummers

Het gaat om gegevens van 6000 gebruikers, waarvan er 4200 een e-mailadres hadden ingevuld en 2600 een burgerservicenummer. De site was pas een paar weken actief.

De site mag overigens helemaal geen burgerservicenummers verwerken. Dat zijn persoonsgegevens die extra zijn beschermd. "Bedrijven mogen dat alleen als ze daartoe wettelijk verplicht worden", zegt ict-jurist Charlotte Meindersma. Dat is in dit geval niet zo.

Testpagina

Het datalek bevond zich op een testpagina van de site, die hacker Loran Kloeze doorstuurde naar de NOS. Op die pagina waren interne wachtwoorden te zien, waaronder die van de database. Inloggen op de database was vervolgens relatief eenvoudig.

"Dat had natuurlijk nooit mogen gebeuren", zegt de beheerder van de website, student Wouter Blokhuis. Nadat de NOS hem op de hoogte had gesteld, heeft hij de site uit de lucht gehaald.

Overigens was hij al bezig om het bsn-nummer "uit te faseren", stelt hij. "We kwamen er achter dat dat niet mag." Hij is vooralsnog niet van plan het lek te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Herinnering

Mensen om de tuin leiden was nooit de bedoeling, stelt hij. "Mensen konden bij ons een herinnering krijgen als hun document bijna was verlopen", zegt Blokhuis. "En als service konden wij dan een betaling voor ze doen." Mensen bleken de site echter anders te gebruiken, stelt hij, door simpelweg alleen een afspraak te maken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl