Sander Dorsman runt de renstal van MP Motorsport
NOS Sport

F2-teambaas Dorsman in de 'bubbel': 'Mondkapjes zijn nog het minste probleem'

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

De ogen van de Nederlandse autosportfans zijn vooral gericht op Max Verstappen, maar in het bijprogramma van de Formule 1 speelt een andere landgenoot ook een grote rol. Sander Dorsman runt de Formule 2- en Formule 3-renstal van MP Motorsport.

Dorsman maakt in het Oostenrijkse Spielberg extreem lange dagen, maar hij is blij dat hij niet meer op zijn hoofdkwartier in Westmaas de uren hoeft te tellen.

Hoe bevalt het leven in de 'bubbel'?

"Het is aanpoten. Dat komt vooral door alle coronaregels. We hebben het in het eerste raceweekend stervensdruk gehad. Alles vreet tijd en energie; voortdurend zoeken en de weg vinden. Nu wordt het wat meer relaxed en gaat het beter. Iedereen komt in zijn ritme."

"Dat je de hele dag met mondkapjes in de weer bent, is nog het minste probleem. Wat moet dat moet. Niemand mauwt daarover. Ik zie het als wisselgeld: misschien is het een beetje overdreven, maar als we daardoor kunnen racen? Prima. Het is werkbaar."

En werkdagen van 9 tot 5 zitten er zeker niet in?

"Nee. Alle covid-procedures vormen een enorme papierwinkel. Voortdurend zijn er vergaderingen. Zoom-meeting hier, zoom-meeting daar. We zijn gewend aan lange dagen, maar dit was extreem: soms tot drie uur 's nachts in de weer."

Sander Dorsman

"Dat de dagen zo lang duren heeft ook te maken met de auto's. Veel teams kampen met technische problemen. Er zijn veel gremlins op bezoek geweest, zeggen we dan. Haperende motorblokken, kapotte benzinepompen die de brandstof naar binnen slurpen. Niet fijn..."

In de Formule 1-race viel ook bijna de helft van het veld uit. Komt dat door de coronastop?

"Het is moeilijk aan te tonen, maar ik denk wel dat het ermee heeft te maken. Onze auto's hebben lang stilgestaan. We waren in maart aan het testen in Bahrein. Daar zou onze eerste race zijn, maar die werd net als de seizoensstart van de Formule 1 geschrapt door coronacrisis.

"Daarna waren we wekenlang onze auto's kwijt, omdat ze moesten worden verscheept naar Europa. En elektronica houdt er niet van om lang op een boot te staan."

Na Oostenrijk verkassen jullie net als de Formule 1 naar Hongarije. Iedereen is bijna een maand van huis. Begint het al te vervelen?

"Het is wel heftig. Je kunt in je bubbel geen afstand nemen, niet resetten. We zitten met dertig MP-medewerkers in een hotel en proberen het zo leuk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door te barbecueën. Als je dan even alleen wilt zijn, kun je makkelijker naar je kamer. We proberen een beetje privéleven over te houden."

"Racezigeuners zijn we. Natuurlijk zijn we wel vaker lang weg, maar zó lang op elkaars lip? Dat zijn we niet gewend. Gelukkig kennen we elkaar goed en hebben we veel meegemaakt. Ik ben blij dat we een eigen cateraar mee hebben genomen. We variëren er lustig op los. Wokken, Mexicaans en pasta, drie weken schnitzel is ook niks hè?"

5 juli 2020: Felipe Drugovich (van MP Motorsport) wint de F2-race in Oostenrijk

Er is geen publiek. Je bent daardoor een van de weinige Formule 1-ooggetuigen. Krijg je er veel van mee?

"Nee, we zitten weliswaar op hetzelfde circuit, maar komen alleen in de Formule 1-paddock als onze auto's op de baan zijn. Daarna gaan we weer naar onze tent. Ik hoor de Formule 1, maar zie weinig. We hebben het druk en de raceschema's botsen."

"Ik heb doorgaans geen idee hoe Max Verstappen het doet in de trainingen. De crash van Daniel Ricciardo zag ik ook gewoon op een scherm."

Red Bull startte het seizoen beroerd met een dubbele uitvalbeurt. Verwacht jij dat Max Verstappen nu terug kan slaan?

"Ja, dat denk ik wel. Hij is er professioneel genoeg voor. De titel lijkt ver weg, maar het kan snel veranderen. Als Max scoort en Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de finish niet halen, begint het seizoen opnieuw."

Max Verstappen in Oostenrijk

"We hebben zelf trouwens weinig van de grand prix gezien, omdat we toen net met Felipe Drugovich de Formule 2-race hadden gewonnen. We baalden van Max' pech, maar vierden zelf feest."

Hoe moeilijk is het om een raceteam na zo'n deceptie binnen een paar dagen weer te motiveren?

"Dat valt mee. Het is juist lekker om snel revanche te kunnen nemen. Het is mooi dat ze snel wisten wat het probleem was en hoe het kon worden opgelost. Natuurlijk is het zuur om met een uitvalbeurt te beginnen. Dat is beroerd, maar je moet de knop omzetten en terugslaan. Niet de kop laten zakken. Het leven gaat door."

"Verstappens team moet even niet aan de wereldtitel denken. Het is vervelend dat niet duidelijk is hoe lang het seizoen duurt en hoeveel races we krijgen. Je moet het gewoon per weekend bekijken. Zorgen dat je races wint en dan komt de rest vanzelf. Inderdaad, zoals Max' teambaas Horner zegt: beschouw elke GP als een finale."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl