Tweevoudig wereldkampioen Alonso (38) keert bij Renault terug in Formule 1
Na twee jaar afwezigheid keert Fernando Alonso volgend seizoen terug in de Formule 1. De 38-jarige Spanjaard tekent een contract bij Renault, waar een stoeltje was vrijgekomen na het aangekondigde vertrek van Daniel Ricciardo, die naar McLaren gaat.
Bij Renault zal Alonso samen gaan rijden met Esteban Ocon.
Alonso werd in 2005 met 24 jaar de (op dat moment) jongste wereldkampioen ooit in de Formule 1. Ook in 2006 pakte hij de wereldtitel. Beide kampioenschappen won hij bij Renault, maar de prestaties van het Franse team zijn de laatste jaren niet te vergelijken met de successen van vijftien jaar geleden.
32 GP-overwinningen
Alonso debuteerde in 2001 in de Formule 1 en reed tussen 2003 en 2018 onafgebroken in de koningsklasse van de autosport. In totaal won hij 32 grands prix, de laatste in 2013 in dienst van Ferrari in Barcelona.
Eind 2018 zwaaide hij af. De laatste jaren in de Formule 1 reed Alonso voor McLaren, maar in de buurt van overwinningen kwam hij namens de Britse renstal niet. Dat kwam mede door een zwakke Honda-motor, die in 2018 werd ingewisseld voor een krachtbron van Renault.
In 2019 jaagde Alonso op de overwinning van de Indy 500, waarmee hij de 'Triple Crown of Motorsport' zou hebben behaald.
Alonso wilde na Graham Hill de tweede coureur worden die naast de Grote Prijs van Monaco en de 24 Uur van Le Mans ook de Indy 500 op zijn zou schrijven. De Spanjaard kwam echter niet door de kwalificatie in Indianapolis, een jaar eerder viel hij uit in de slotfase.
'Goed voor geloofwaardigheid F1'
Met Alonso keert een groot coureur terug op de Formule 1-grid, zegt NOS-commentator Louis Dekker. "Zijn naam zal altijd verbonden blijven aan de sport vanwege zijn wereldtitels en een reeks magistrale overwinningen."
"Zijn waarde voor de F1 is nog steeds groot, al was het maar omdat veel autosportfans de grands prix weer zullen gaan volgen als hij meedoet. Het is goed voor de kijkcijfers en de geloofwaardigheid van de sport, want coureurs als Nicholas Latifi en Lance Stroll rijden vooral in de Formule 1 vanwege de diepe zakken van hun vader."
Daartegenover staat dat Dekker zich afvraagt wat Alonso kan bereiken bij middenmoter Renault, dat vorig jaar op de vijfde plaats eindigde in het constructeurskampioenschap. Meedoen om een race-overwinning, of zelfs maar een podiumplaats, zal er hoogstzelden inzitten.
'Wie betaalt zijn salaris?'
"Bij Renault gaat Alonso voorlopig geen potten breken. En wat moet een in F1-begrippen relatief bejaarde coureur bij een middenmoter? Spelen er andere belangen, wil hij met zakenpartners de renstal overnemen? Het is immers geen geheim dat Renault (niet alleen het team, maar de autofabrikant in zijn geheel, red.) gigantisch moet bezuinigen."
"Dat roept nog een andere vraag op: wie betaalt het miljoenensalaris van Alonso? Of is het aanstaande vertrek van Daniel Ricciardo zo'n financiële meevaller voor Renault dat er opeens een potje over is vanaf 2021?"
Ook houdt Alonso volgens Dekker wel van een beetje stoken op zijn tijd. "Ook intern. Wat dat betreft moeten we nog maar zien of de blijdschap van Renault-kroonjuweel Esteban Ocon over zijn nieuwe teamgenoot wel terecht is."
"Aan de andere kant kunnen de persconferenties en interviews hem wel gebruiken. De Spanjaard heeft charisma en is nu eenmaal een boeiender karakter dan Daniil Kvyat, Antonio Giovinazzi of Pierre Gasly."