Ruim duizend festivals liggen stil door corona. Dat heeft niet alleen gevolgen voor jou als festivalbezoeker, maar ook voor een hele reeks bedrijven die achter de schermen meewerken.
Daar vallen harde klappen. Hoewel de meesten vooral het hoofd boven water proberen te houden, komen tegelijkertijd de eerste slimme oplossingen uit deze creatieve industrie in zicht.
Bezoek die in deze interactive festivalwereld:
Te beginnen bij de festivalorganisatoren zelf, zoals het team achter Thuishaven. Zij organiseerden een Drive-thru festival, compleet met muziek, eten en drinken. Op die manier kunnen zo'n zeventig auto's per uur een rondje maken over het terrein.
En ook de artiesten verkennen nieuwe mogelijkheden om toch met het publiek in contact te blijven. Populair zijn livestreams, al dan niet vanaf een bijzondere locatie. Zo draaide Blasterjaxx een set tussen de geparkeerde vliegtuigen op het vliegveld bij Rotterdam.
En achter de ruim 1200 festivals in Nederland gaat een heel netwerk aan leveranciers schuil, die nu ook worden geraakt.
Neem het bedrijf dat jouw festivalmuntjes maakt, zoals Dutchband. Nu er geen vraag is naar consumptiemuntjes, festivalbandjes en betaalautomaten, bedachten ze een apparaat dat helpt bij het houden van afstand op de werkvloer.
"De handel in dit product is precies het tegenovergestelde van de festivalmarkt. Als het vaccin er is, stopt de 1,5 meter maatschappij en kunnen we de oude business weer oppakken", hoopt algemeen directeur Michiel Fransen.
Omdenken
Met diezelfde gedachte probeert evenementenbureau Het Klassiek nieuw werk te vinden voor de ruim driehonderd zzp'ers in hun netwerk. Die artiestenbegeleiders, podiumbouwers en projectmanagers zitten tijdelijk zonder werk, dus werd de website klussie.nu opgezet.
Daarop kunnen gemeenten, maar ook bedrijven en particulieren klussen aanmelden waar vervolgens de juiste tijdelijke krachten bij gezocht worden.
En wat te denken van de vele dranghekken en mobiele toiletten die normaal worden gehuurd door festivals? Volgens verhuurder Boels is die vraag flink afgenomen - maar zijn er tegelijkertijd nieuwe afnemers met interesse.
Denk aan campings die meer sanitair nodig hebben zodat gasten afstand kunnen houden. Maar ook aan winkelstraten die dranghekken nodig hebben om het publiek in goede banen te leiden.
Dan de EHBO-posten. Het Rode Kruis, dat vaak helpt op festivals, had tijdens de coronacrisis al snel genoeg te doen voor hun hulpverleners. Zij besturen bijvoorbeeld speciale busjes waarin coronapatiënten worden vervoerd.
Minder zichtbaar op festivals zijn de partijen die de infrastructuur regelen, zoals bijvoorbeeld schoon drinkwater. Omdat de lokale waterleverancier de vraag van vele tienduizenden festivalbezoekers vaak niet aankan, leveren bedrijven als MTD waterpompen, leidingen en watertanks waar miljoenen liters water in opgeslagen kunnen worden.
Nu Lowlands en Pinkpop niet doorgaan, zoeken ook zij nieuwe afzetmarkten. Ze helpen bijvoorbeeld boeren met het opslaan van water, zodat die in droge periodes toch hun gewassen kunnen bewateren.
En tot slot: zijn er ook alternatieven voor de bezoekers van festivals? Daar dacht tentenbedrijf CampSolutions over na. Nu hun ruim 5000 tenten niet op de campings van festivals terecht kunnen, hopen ze zelf tijdelijke campings op te kunnen zetten. Op die manier proberen ze in te spelen op de vraag naar extra vakantiemogelijkheden in eigen land.
En mocht je nog een kaartje hebben voor een festival dat niet doorgaat, dan lees je in onderstaande artikelen waar je recht op hebt.