Reclamemarkt stort in: 'Geen goed moment voor hamsterreclames'
Tv-zenders zitten met de handen in het haar nu meerdere bedrijven reclamecampagnes hebben geannuleerd. De schade loopt in de miljoenen en door problemen met corona komen opnames voor nieuwe programma's in gevaar.
Talpa, eigenaar van onder meer tv-zender SBS6, staat op het punt personeel te ontslaan. Volgens eigenaar John de Mol zijn er "draconische maatregelen" nodig en heeft dat zeker gevolgen voor de 1600 mensen die bij het bedrijf werken.
STER, de organisatie die voor de publieke zenders reclamezendtijd verkoopt, spreekt van een daling van tientallen procenten. Het ene na het andere bedrijf trekt reclamecampagnes terug. "Denk bijvoorbeeld aan restaurants, de reisbranche, hotels, maar ook andere bedrijven vinden het niet gepast om nu te adverteren", zegt STER-directeur Frank Volmer. Per week zet zijn organisatie normaal gesproken zo'n 4 miljoen euro om, maar dat is nu een stuk minder.
Ook RTL noemt de impact voelbaar. Bedrijven kopen minder reclamezendtijd of stellen campagnes uit, maar van ontslagen is volgens RTL op dit moment geen sprake.
Even geen 'hamsterreclame'
Een van de bedrijven die minder reclame uitzenden, is Albert Heijn. Er lag een campagne klaar voor een actie rond de Hamsterweken. Die is teruggetrokken. "We vinden de campagne op het moment niet gepast", zegt een woordvoerder. "Zeker omdat we nu tegen klanten zeggen dat het niet nodig is om een voorraad in te slaan. We hebben wel aanbiedingen, maar die communiceren we minder op radio en televisie."
Ook andere grote bedrijven trekken campagnes terug. "Voor deze en volgende maand zijn er veel tv- en radio-campagnes geannuleerd waardoor er minder reclame te zien is", zegt Michel van der Voort van Screenforce. Die organisatie houdt de markt voor tv-reclames in de gaten. "Daarnaast gaan er ook allerlei evenementen niet door waar in het verleden veel adverteerders op aanhaakten, zoals het Songfestival, de Formule 1 en het EK voetbal."
Na de speech van Rutte daalde onze omzet met 70 procent.
Bij bedrijven die de reclames maken, was de terugloop heel abrupt. "Toen Rutte anderhalve week geleden op donderdag een persconferentie hield was het opeens: bam, stil. En onze omzet daalde donderdag en vrijdag met iets van 70 procent", zegt Jente Kater. Hij is eigenaar van Voicebooking, een boekingskantoor voor stemacteurs die radiospotjes inspreken, maar bijvoorbeeld ook educatieve online video's.
Toch krijgt hij door corona ook nieuwe opdrachten binnen. "Elk bedrijf gebruikt nu een nieuwe telefonische boodschap waarin bijvoorbeeld voor vragen over het coronavirus naar de website wordt verwezen." Dus spreken de stemacteurs nu ook nieuwe voicemails in.
Dat bracht Kater op een idee. Hij heeft net een brief gestuurd naar al zijn klanten waarin hij laat weten dat ziekenhuizen of scholen die hulp nodig hebben bij het inspreken van berichten, of met het inspreken van leervideo's, gratis een beroep kunnen doen op zijn stemacteurs.
Slechte tijden
Voor publieke omroepen leidt het niet direct tot problemen dat er minder reclamegeld binnenkomt, voor commerciële omroepen is dat anders. Daar komt nog bij dat opnames van nieuwe programma's vertraging oplopen.
Zo kunnen opnames van de RTL-soap Goede Tijden, Slechte Tijden voorlopig niet doorgaan. De zender heeft nog afleveringen op de plank liggen, maar het einde daarvan komt in zicht. Daarom heeft RTL het aantal afleveringen dat wekelijks wordt uitgezonden teruggebracht van vijf naar vier.
Talpa heeft nieuwe afleveringen van Miljoenenjacht en Split Screen uitgesteld. Ook een nieuwe talkshow van Patty Brard en Gordon komt er voorlopig niet.
RTL wijst erop dat de eerste schok is geweest en dat er inmiddels ook bedrijven zijn die meer adverteren, zoals webwinkels. Ook profiteert het bedrijf ervan dat het aantal abonnees van streamingdienst Videoland stijgt, een dochterbedrijf van RTL.