42.000 kilo aan soep, bami, en andere verse producten over, 'Weggooien? Nooit!'
Sinds de coronavirusuitbraak hebben veel ondernemers in horeca en voedselproductie nog geen moment stilgezeten. Om te voorkomen dat er binnenkort duizenden kilo's voedsel in de de vuilnisbak belanden en horecabedrijven massaal failliet gaan, bedenken restaurants en leveranciers creatieve oplossingen.
Sinds dit weekend hebben zich al 1300 nieuwe restaurants aangemeld bij Thuisbezorgd, waardoor ze toch nog omzet kunnen draaien.Voor de voedselproducenten is het wat lastiger om het eten aan de man te brengen.
Ad van Olphen is directeur van Henri, een bedrijf dat levert aan onder meer NS-stations, Schiphol en scholen. Momenteel heeft hij 42.000 kilo aan soepen, sauzen, stamppotten, bami, visschotels en andere verse producten over. Van Olphen: "Vreselijk. Als ik hier nu rondloop, doet dat echt pijn. Weggooien? Never nooit", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal.
Schappelijk prijsje
Tientallen andere horecaleveranciers hebben hetzelfde probleem. Een aantal heeft snel een nieuwe website in de lucht gebracht: etenover.nl. Leveranciers kunnen op die site aangeven wat ze in voorraad hebben en consumenten kunnen dan soep of ander eten bestellen.
Van Olphen: "Tegen een schappelijk prijsje. Zo hopen we van de voorraad af te komen. En als we met bepaalde producten tegen de einddatum zitten, gaat het voedsel naar de voedselbanken."
'Steun de lokale melkboer'
In Amsterdam hebben een bakker, een melkboer, een boerderij, een worstenmaker en een restaurant de handen ineengeslagen om Support your locals op te richten. Op hun website kun je een doos met verse producten bestellen en zo lokale ondernemers steunen.
Samuel Levie, oprichter van worstenmaker Brandt & Levie, bedacht het platform afgelopen zondag, om het verlies voor de horeca enigszins op te vangen. Levie: "Het loopt storm, we hebben in twee dagen al 1200 pakketten verkocht. Ik had nooit verwacht dat we de omzet die we mislopen enigszins zouden goedmaken."
Bekijk het hier:
In steden als Utrecht, Rotterdam en Haarlem komen mensen met vergelijkbare initiatieven. Iedereen die dit ook wil opzetten, mag bij Support your locals aankloppen. "Wij hebben een pakket met informatie hoe je dit kunt opzetten, dat delen we met wie wil."
Tegoedbon
Lot van Beek zat door de corona-crisis noodgedwongen thuis en wilde als grafisch ontwerper graag haar steentje bijdragen. Dus bedacht ze een tegoedbonnensysteem, voor de horeca en andere mkb'ers, om zo de financiële druk wat uit te smeren.
Van Beek: "Op mijn LinkedIn-oproep kwamen veel positieve reacties, heel veel mensen boden aan om te helpen. Nu zitten we met zo'n zes man allemaal vanuit huis de webapplicatie Tegoedje.nu te bouwen."
Ondernemers kunnen straks via een tegoedbon hun diensten voor in de toekomst verkopen, zodat als de economie weer draait mensen hun bonnen kunnen inleveren. Als het af is, gaan de makers eruit als middleman. De betalingen verlopen via de webapplicatie.
Door de vingers zien
Al die lokale initiatieven zijn goed, maar er moet ook vanuit de overheid een structurele oplossing komen, zegt Jan Willem Grievink, directeur van FoodService Instituut Nederland. Hij oppert drie oplossingen.
Ten eerste moeten de groothandels iedereen kunnen toelaten, ook mensen zonder een pasje. Dat gebeurt inmiddels langzaamaan. Daarnaast moeten fabrikanten de mogelijkheid hebben om voedsel direct aan de consument te verkopen - daar kleven nu te veel voorwaarden aan. Als laatste hoopt hij dat de supermarkten kunnen helpen met het verkopen van het overtollig voedsel.
Grievink: "Mensen zijn nou eenmaal gewend om hun eten te halen in de supermarkt, dus dat is de beste plek om het te verkopen. Ik denk dat de supermarkten het wel willen, maar er nu met hun eigen drukte niet aan toekomen. De overheid kan hierin helpen."