Thuiswerken: niet meer bij de koffieautomaat, maar via de chat ‘hallo’ zeggen

  • Nando Kasteleijn en Jan Talens

  • Nando Kasteleijn en Jan Talens

De komende tijd zullen veel mensen hun werklaptop openen aan de keukentafel of op de bank. Nederland blijft voorlopig massaal thuis vanwege het coronavirus.

Dat zal voor sommige bedrijven even wennen zijn, denkt Joris Moolenburgh, van ict-dienstverlener BCONN ICT. "Veel bedrijven hebben nog helemaal geen thuiswerkoplossing. En als die er al wel is, dan is die vaak alleen te gebruiken door een deel van de medewerkers. Dus bedrijven moeten dit nu gaan inrichten, en testen hoeveel medewerkers er tegelijk thuis kunnen werken."

Voor medewerkers betekent dit dat al het contact waarschijnlijk telefonisch en online, via chat-applicatie of videoconferentie, zal verlopen. Je kunt immers even niet bij iemands bureau langslopen.

Gesprekken koffieautomaat nu online delen

"Je moet mensen zover krijgen dat ze zich comfortabel voelen om online dingen te delen die je normaal vertelt bij de koffieautomaat", zegt Ines van Essen. Zij werkt al negen jaar vanuit huis, waarvan de laatst vier voor het moederbedrijf van blogplatform WordPress. "Ik zeg bijvoorbeeld heel bewust hallo tegen mijn collega's online."

Alle medewerkers in haar bedrijf, bijna 1200, werken vanuit huis. Zelfs de topman doet dat. Het bedrijf had wel een kantoor, in San Francisco, maar dat is opgeheven omdat er te weinig mensen kwamen, zegt Van Essen.

De telefoon staat roodgloeiend na de persconferentie van premier Rutte donderdag.

Michelle Fresco, woordvoerder Cisco

Waar het bedrijf van Van Essen er helemaal op is ingericht, moeten andere bedrijven snel schakelen zodat zij ook gebruik kunnen maken van thuiswerktoepassingen. Brancheorganisatie NLDigital hoort van haar achterban dat de vraag naar dergelijke oplossingen stijgt. Een beeld dat twee leveranciers bevestigen aan de NOS.

"Normaal gesproken verkopen wij een paar honderd thuiswerkplekken per kwartaal. Nu heb ik verzoeken binnengekregen voor duizenden thuiswerkplekken", zegt Michiel Noordermeer, managing director bij Avaya. Zijn bedrijf levert software waarmee klantenservice-medewerkers vanuit huis klanten kunnen bedienen, maar het wordt ook gebruikt voor videoconferenties.

Telefoon roodgloeiend

"De telefoon staat roodgloeiend na de persconferentie van premier Rutte donderdag", zegt Michelle Fresco, woordvoerder van Cisco Nederland. "Dat neemt alleen maar verder toe." Het bedrijf levert WebEx, waarmee medewerkers vanuit huis niet alleen videoconferenties kunnen houden, maar ook samen in documenten kunnen werken en elkaar berichten kunnen sturen.

Cisco biedt daarbij toepassingen gratis aan tot en met 1 juli. Het bedrijf is daar niet de enige in. Ook Avaya stelt zijn toepassingen gratis beschikbaar voor de komende negentig dagen; Microsoft en Google kondigden eerder een soortgelijk aanbod aan.

Van Essen maakt om te chatten gebruik van Slack, een programma dat populair is in de tech-wereld. Ook werkt ze veel met Skype, om bijvoorbeeld te videobellen. En tijdens zo'n gesprek kan het zijn dat één van haar drie kinderen de kamer in komt lopen. "Dat hoort erbij. Mijn kinderen zijn het gewend. Als de jongste van anderhalf stemmen uit de laptop hoort komen, zegt die even hoi. Mijn collega's vinden dat juist wel leuk."

Potentiële risico's thuiswerken

Ict-adviseur Moolenburgh wijst erop dat thuiswerken ook een risico met zich meebrengt; medewerkers zouden bedrijfsgevoelige informatie op hun laptop op harde schijf kunnen opslaan.

"Je moet nadenken of je dat wel moet willen, dit zorgt er namelijk voor dat het risico op dataverlies, diefstal en verspreiding groter wordt." Het is dus belangrijk dat bedrijven hier gelijk goede maatregelen voor treffen, benadrukt hij.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl