Nederlandse bedrijven getroffen door corona: 'De bassins zijn leeg'
"Als de Chinese economie niest, is de wereldeconomie verkouden", zei Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag.
En dat blijkt, ook in Nederland. Zo zijn er deze maand al 20 procent minder schepen vanuit Azië naar de Rotterdamse haven vertrokken. Ook door de lucht wordt bijna niets meer vervoerd van en naar China.
Onder meer kleding, smartphones en auto-onderdelen uit China komen daardoor niet op de plek van bestemming. Dat heeft als gevolg dat voorraden slinken. In sommige gevallen ligt zelfs de hele bedrijfsvoering stil, ook in Nederland.
30.000 euro omzet minder
"Mijn krabben liggen in het water, de bassins zijn leeg", zegt Anja Keuter, mede eigenaar van visserijbedrijf Live Seafood in Urk. Dit familiebedrijf exporteert, zoals de naam al zegt, levende vis naar China. Iets wat door besmettingsgevaar met corona in ieder geval tot half maart stilligt.
"Meestal verlangen we in de winter naar vakantie, nu komt het wel heel langzaam op gang", zegt Keuter, die naast krabben ook vist op paling en snoekbaars. Door de weggevallen export loopt het Urker bedrijf al drie weken lang zo'n 10.000 euro omzet per week mis.
Toch maakt Keuter zich niet echt zorgen. "Wij zullen er niet failliet aan gaan, en hopen het later dit jaar in te halen. Misschien komt onze jaaromzet lager uit. Maar dankzij de paling en het feit dat we een familiebedrijf zijn, zullen we het wel overleven."
Het enige voordeel voor de familie-Keuter is dat ze door de rustige periode tijd heeft om naar een visbeurs te gaan in de Verenigde Staten. "Ik hoop daar andere klanten te vinden en onze kansen voor de toekomst te spreiden. Dat heb ik nu wel geleerd."
Vast in de haven
De eerste fabrieken in China gingen deze week weer open. Maar niet de fabrieken waar Constantijn Souren voor zijn bedrijf allekabels.nl afhankelijk van is. Hij importeert 170.000 verschillende soorten kabels en elektronica-artikelen die vanuit Ningbo en Shenzhen worden verscheept naar Rotterdam en eindigen in Kerkrade.
Door de voorraden die hij al voor het Chinese Nieuwjaar had opgebouwd, zingt zijn bedrijf het nog wel een tijd uit. Het echte probleem zit hem in de producten die momenteel populair zijn en dus veel worden besteld, zegt Souren. "Daardoor teren we in op onze voorraden. En lever je niet aan je klanten, dan gaan ze naar de concurrent."
Om te kunnen blijven leveren, is Souren nu in gesprek met fabrieken in Europa. "Letland en Engeland zijn gebieden waar we nu naar kijken", zegt Souren. Volgens hem scheelt het verzendtijd en is het beter voor het milieu. "Steeds meer klanten vinden dit prettig. Als het past in de marges, gaan we dit misschien doorvoeren."
'Dit is zoals elke andere crisis'
Windschermen, bougies, helmen: normaal gesproken ligt het 1.000 vierkante meter tellende magazijn van de webwinkel M2trading van Vincent Snijders vol met scooteronderdelen. Nu raken de voorraden in het Sittardse bedrijf langzaam op, want er wordt niets geleverd. Om toch wat op de planken te krijgen, is hij aan het hamsteren. "We kopen nu bij andere groothandels. Maar ook daar komt een keer een einde aan."
De productie vanuit China verplaatsen, is geen optie, zegt hij. "Je moet dan nieuwe mallen laten maken, dat is hartstikke duur en tijdrovend. Op korte termijn kunnen we niets anders doen dan hamsteren en hopen dat het weer gaat draaien."
Tot die tijd kan het gebeuren dat sommige producten uitverkocht raken, al adviseert hij klanten liever een alternatief product. "Weet je: het had elk land kunnen overkomen. Maar China is de motor van de wereld, daar komen al onze onderdelen vandaan. Van telefoons tot auto's."
Toch kijkt Vincent positief naar de toekomst. Ik maak mij geen zorgen omdat ik heel goed ben in het signaleren van problemen en dan voor oplossingen zorgen. Wat dat in dit geval is, weet ik nog niet. Maar de komende maanden maak ik mij nog geen zorgen. Dit is niet anders dan een andere crisis."