Skiënde kerstmannen en ijspegels aan het plafond: tuincentra is niets te gek
Skiënde en zingende kerstmannen, kerstdorpen met feeërieke verlichting, rendieren en ijspegels aan het plafond. Het kan allemaal niet op in de tuincentra. Maar er wordt in deze kersttijd dan ook veel geld verdiend.
Harde cijfers over de omzet van tuincentra in de kerstperiode zijn er niet. Een ding is zeker: marktleider Intratuin zag naar eigen zeggen de kerstomzet de afgelopen tien jaar bijna verdubbelen, tot 135 miljoen euro. "Hoewel er in die periode een economische crisis woedde waar we natuurlijk ook last van hebben gehad", zegt Intratuin-directeur Peter Paul Kleinbussink.
"Die stijging heeft zich vooral voorgedaan na 2014. Mensen willen het gezellig maken thuis. Er is veel ellende in de wereld, mensen trekken zich een beetje terug met het gezin en vrienden. Kerst is daar een mooi moment voor."
Tuinbranche Nederland schat de kerstomzet van alle tuincentra op ongeveer 300 miljoen euro. "Ook de laatste weken zijn de reacties zeer positief. Ik hoor omzetstijgingen tot wel 20 procent in vergelijking met vorig jaar", zegt Brenda Horstra namens de brancheorganisatie.
Marktonderzoeker GfK, die werkt met een consumentenpanel, houdt het op 100 miljoen euro.
"Bij kerstpullen hangt het er erg van af hoe je een en ander definieert", zegt een GfK-onderzoeker. "Reken je bijvoorbeeld kaarsen of kussens tot de categorie kerstartikelen?"
Vroeger waren ze er misschien een uurtje, nu zeker twee en een half uur. Beleving heet dat, hè.
Gebruikte mensen vroeger elk jaar dezelfde kerstballen, nu doen ze mee met de mode en kopen ze vaker iets nieuws.
Brenda Horstra van de tuinbranche ziet dit jaar veel roze, maar "klassiek blijft het grootste thema: rood, groen, rood, goud en zilver". Ook notenkrakers (houten poppetjes) zijn dit kerstseizoen erg gewild. "En alles met natuur, en heel veel verlichting natuurlijk."
Volgens marktonderzoeker GfK kocht vorig jaar 53 procent van de Nederlanders allerlei kerstartikelen. Zo'n 7 procent van de verkopen liep via internet.
"Kerstmis is nog niet het belangrijkste seizoen, maar benadert inmiddels wel de omzet van het voorjaar", zegt directeur Peter Paul Kleinbussink van Intratuin (52 vestigingen in Nederland). Kerst is volgens hem inmiddels goed voor zo'n 15 procent van de jaaromzet. "Onze piek in de omzet ligt altijd tussen 6 en 16 december. Daarna gaan de mensen zich bezighouden met het eten."
Restaurants
Tuincentra hebben er de afgelopen jaren ook restaurants en lunchrooms bijgekregen. "Horeca wordt steeds belangrijker.", zegt Kleinbussink. "Zo'n 10 procent van de omzet komt uit horeca."
Het leidt er volgens Kleinbussink toe dat bezoekers langer in het tuincentrum zijn en waarschijnlijk meer geld uitgeven.
Tuincentra hebben wel concurrentie van bedrijven als Action en IKEA. "Kerst is ontzettend belangrijk voor ons", zegt een woordvoerster van Action. Cijfers wil het bedrijf niet geven.
Niet alleen kerstversiering ligt in de winkel, maar ook aanverwante artikelen als plaids, kussens en kaarsen. "De dinerkaarsen zijn helemaal terug van weggeweest, net als de kleuren rood, groen en goud." Ook de adventskalenders zijn volgens het bedrijf in trek.
Ikea
"Kerst is natuurlijk bij uitstek een feest dat in de huiselijke kring wordt gevierd", zegt een woordvoerder van IKEA Nederland, die ook niets wil zeggen over de omzet." Van alle kerstartikelen die IKEA verkoopt, staat inpakpapier op één.
Kringloopwinkels
Voor de kringloopwinkels wordt Kerstmis ook steeds belangrijker. "Meteen in januari krijgen we weer ballen, kunstbomen en andere kerstartikelen binnen. Die worden dan in het najaar verkocht als er weer kerstmarkten zijn. Bij de opening staan soms honderden mensen voor de deur", zegt Leonie Reinders voor de kringloopbedrijven in het NOS Radio 1 Journaal.
Volgens haar zijn veel consumenten uit op tweedehandskerstspullen: "Als je een gebruikt product koopt, is dat echt veel beter voor het milieu."
En mensen komen niet alleen in de kringloopwinkel omdat ze dan duurzaam bezig zijn: "Hier vind je kerstballen voor tien cent. Dat is toch geweldig? En alle artikelen zijn uniek. Er is niets hetzelfde."