Consumentenorganisaties: hef 25 cent per vliegticket voor garantiefonds
Heb je net een ticket gekocht, gaat de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt failliet. Volgens reisbrancheorganisatie ANVR, de ANWB, de Consumentenbond en garantiefonds SGR overkomt dit jaarlijks duizenden Nederlanders. Ze pleiten daarom voor een nieuw garantiefonds dat consumenten moet beschermen.
Volgens de organisaties zijn de afgelopen drie jaar in Europa zestien vliegmaatschappijen bankroet gegaan. Recent nog Thomas Cook Airlines, maar ook bijvoorbeeld Air Berlin en Wow Air.
Garantiefonds
Als het luchtvaartbedrijf waarmee je vliegt omvalt, ben je als consument je geld kwijt. Daarnaast moet je soms een nieuw ticket kopen om thuis te komen, of hotelkamers en autohuur te annuleren. Met geld uit een garantiefonds kunnen de tickets worden vergoed of mensen gerepatrieerd, zeggen de organisaties.
Er bestaat al zo'n soort garantie voor reizen die geboekt worden via reisorganisaties, via het fonds van de SGR. "Het is natuurlijk vreemd dat de klant op een vakantiereis van bijvoorbeeld 700 euro bij een faillissement van een reisonderneming een wettelijke garantie heeft, maar bij een los ticket van 700 euro met lege handen staat", vindt Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond.
Kwartje per ticket
Volgens de organisaties moet de Nederlandse overheid hier iets aan doen en verplicht 0,25 euro per ticket heffen voor alle passagiers die in Nederland opstappen. Dat geld moet dan naar een fonds dat beheerd wordt door de SGR. Ze verwijzen naar Denemarken, waar al enkele jaren een wet bestaat die dit regelt.
Volgens Erik Jan Reuver, directeur van de SGR, kun je van consumenten niet verwachten dat ze op de hoogte zijn van de financiële situatie van een (buitenlandse) vliegmaatschappij als ze een ticket boeken. "Zelfs voor deskundigen is dat moeilijk."