Formule 1 wil milieuvriendelijker worden, maar mét verbrandingsmotoren
In 2030 moet de uitstoot van CO2 in de Formule 1 volledig geneutraliseerd zijn. Die ambitieuze milieudoelstelling voor de koningsklasse van de autosport is vandaag gelanceerd door de internationale autosportfederatie FIA.
Betekent dat dat Max Verstappen straks in een soort elektrische auto rijdt? "Hopelijk racet Max dan nog steeds goed en dan is heel goed mogelijk", begint Sean Bratches, commercieel directeur van de Formule 1, zijn antwoord.
"Hybride verbrandingsmotoren zullen er absoluut nog zijn. Wij kunnen die veel milieuvriendelijker maken. We moeten met biobrandstoffen en hybride technologie zorgen dat de auto's een koolstofvoetafdruk van nul hebben. Volgens ons is dat haalbaar."
Een groenere en duurzame Formule 1 moet bereikt worden door onder meer de logistiek en het reizen efficiënter te maken. Recycling is het grote woord bij de exploitatie van kantoren, faciliteiten en fabrieken die werkzaam zijn binnen de Formule 1.
In 2025 moet alle grands prix en aanverwante evenementen duurzaam zijn. Dat betekent bijvoorbeeld geen eenmalig gebruik van plastic en milieuvriendelijke manieren voor de toeschouwers om naar de circuits te komen.
Zandvoort denkt al mee
De Grote Prijs van Zandvoort in mei 2020 speelt al in op de milieuplannen van de Formule 1. De organisatie stimuleert bijvoorbeeld dat zoveel mogelijk bezoekers met de fiets naar het circuit komen.