11 miljard euro omzet in één uur tijd voor Alibaba: Singles Day is begonnen
De Chinese webwinkel Alibaba heeft in het eerste uur van Singles Day een recordomzet gedraaid van 84 miljard yuan, omgerekend zo'n 11 miljard euro. Eerder werd melding gemaakt van een omzet van 91,2 miljard yuan, maar dat bleek niet te kloppen. Om 09.00 uur lokale tijd was de omzet 158 miljard yuan, zo'n 20,5 miljard euro.
Singles Day begon in de jaren 90 als een soort Valentijnsdag waarop Chinese vrijgezellen zichzelf verwenden, maar is inmiddels uitgegroeid tot een ongekende koopjesjacht die ook buiten China aan populariteit wint. Grote webwinkels pakken uit met forse kortingen en stuntprijzen, Alibaba voorop. Enkele Nederlandse webwinkels hebben het succes van het commerciële evenement op 'Double Eleven' (11/11) ook ontdekt.
Vorig jaar zette Alibaba in het eerste uur nog 69 miljard yuan om, omgerekend zo'n 9 miljard euro. De verkopen groeiden met nog geen 30 procent, het laagste percentage sinds de webgigant in 2009 begon met de campagne. Ondanks die 'tegenvaller' verkocht het bedrijf die dag voor 27 miljard euro aan spullen. Ter vergelijking: de jaaromzet van het concern was vorig jaar 35 miljard euro.
Reizen voor vrijgezellen
Alibaba doet er alles aan om de omzet blijvend te laten stijgen. Zo zijn onder meer de Amerikaanse zangeres Taylor Swift en lokale beroemdheden ingeschakeld om zoveel mogelijk bezoekers naar de site te trekken. De oprichter van het bedrijf, de excentrieke Jack Ma, is er niet meer bij. Hij vertrok in september om zich te richten op onderwijsprojecten die hij wil financieren.
In Nederland is Alibaba via AliExpress actief. Maar die webwinkel is niet langer de enige met Singles Day-acties. Onder meer Bol.com, Wehkamp, De Bijenkorf, Mediamarkt, Kruidvat en Gall & Gall proberen een graantje mee te pikken. Bij sommige touroperators zijn reizen speciaal voor vrijgezellen met korting te boeken.