Niemand is groter dan Ferrari, maar 't is de vraag of elke coureur dat begrijpt
Het kan raar lopen. Zo win je een half jaar geen enkele grand prix en zo win je er drie op rij: Charles Leclerc in België en Italië, Sebastian Vettel in Singapore. Ferrari heeft de bolide eindelijk op de rails, maar nu moet teamleider Mattia Binotto zorgen dat zijn coureurs niet ontsporen. Teamgenoten zijn in de Formule 1 immers elkaars grootste rivalen. Zeker als ze kunnen oogsten.
Charles Leclerc kan na de race zijn teleurstelling niet verbergen. "Ik ben blij. Dat wil zeggen: blij voor het team. Het is onze eerste een-twee van dit jaar. Dat is goed, maar over mijn eigen resultaat ben ik niet te spreken. Ik snap niets van de teamstrategie. Ik ben van de overwinning beroofd."
Luid en duidelijk over de boordradio
Leclerc voelt zich gepiepeld. Het is tijdens de race al luid en duidelijk te horen via de (deels gecensureerde) boordradio. "Dit is niet eerlijk. Ik zal nu niets doms doen, maar ik wil dat jullie weten wat ik vind. We moeten hier stevig over praten." En zo geschiedt: na de plichtplegingen op het podium beent Leclerc geïrriteerd naar Binotto om verhaal te halen.
Het begint zo kalm. Leclerc start op stratencircuit 'Marina Bay' vlekkeloos van poleposition, dicteert het tempo en heeft de kabbelende wedstrijd in handen. Geen vuiltje aan de lucht: het lijkt wel een wandeletappe. Tot Vettel plotseling banden wisselt, een pijlsnelle rondetijd neerzet op vers rubber en de basis legt voor de zege.
Ook Vettel verbaasd
Leclerc maakt zijn pitstop een rondje later en belandt tot zijn eigen verbazing achter zijn stalgenoot. Ook Vettel is verrast. "Zoiets gaat abrupt. Ik word lastminute naar binnen geroepen en heb dan geen idee dat dit me voorbij Charles gaat helpen."
De crew van Ferrari is uitbundig. Hun dubbelzege is een daverende verrassing. Het 23 bochten tellende circuit past op papier helemaal niet bij de wispelturige Ferrari.
Geen enkele F1-auto kan tippen aan de snelheid van de SF90 op de rechte stukken, maar de bochten gaan voor geen meter. Gevolg: rivaal Mercedes domineert het seizoen. En als Lewis Hamilton en Valtteri Bottas steken laten vallen, profiteert Max Verstappen. Twee keer: in Duitsland en Oostenrijk.
In Singapore is alles anders. Kennelijk is op het Ferrari-hoofdkwartier in Maranello een magisch ingrediënt gevonden. Teamchef Binotto houdt het vaag. "We hebben updates en die werken."
Drie Ferrarizeges op rij leveren langs de baan vrolijke gezichten op. Fans zijn blij dat het Mercedes-tijdperk voorbij is. De grootste grijns zit op het gezicht van Sebastian Vettel: de Duitser maakt een eind aan ruim een jaar droogte. Zijn laatste zege: de Belgische GP in 2018.
"Ik ben dolgelukkig. Deze doorbraak maakt een eind aan een zware tijd, inclusief mijn uitglijder in Monza. Ik voelde me toen raar: down vanwege mijn fout en up vanwege de zege van Charles. Getwijfeld heb ik nooit. Ik weet dat het leven draait om pieken en dalen."
Veel steun
Vettel kreeg veel kaarten van fans. "Heel mooi. Ik doe niks met social media, maar mensen stoppen dus nog ouderwets iets in de brievenbus. Dat geeft energie en vertrouwen."
Een extra shot vertrouwen kan Vettel wel gebruiken. Hij kwam als viervoudig wereldkampioen naar de 'Scuderia', maar een vijfde titel onder de vlag van Ferrari laat nog altijd op zich wachten. Mercedes deelt al jaren de lakens uit en de glans van Vettels kampioenschappen (allemaal voor Red Bull) verdwijnt.
Uitgerekend nu Ferrari begint te scoren, heeft Vettel een teamgenoot die minder onderdanig is dan zijn vorige secondant Kimi Räikkönen. In de thuisrace escaleerde het al bijna, toen Vettel poleposition misliep omdat hij niet de afgesproken 'slipstream' van Leclerc kreeg.
De heibel die dat intern opleverde, werd in de kiem gesmoord door Leclercs eerste F1-overwinning. En: de eerste Ferrari-zege in Monza sinds 2010.
Geldingsdrang
Leclerc is jong, heeft geldingsdrang en is kritisch op zichzelf. Hij is pas anderhalf jaar F1-coureur, pakte al vijf polepositions en is niet het type coureur dat zich neerlegt bij een tweede plaats. Leclerc heeft wel wat van generatiegenoot Max Verstappen. "Ik kom hier om te winnen."
De impact van Leclercs tweede plaats in Singapore is nog niet duidelijk. Daarvoor is het resultaat nog te vers. "Ik snap best dat het team de een-twee wil veiligstellen, dus nu zal ik het accepteren. Ik heb braaf naar de opdrachten geluisterd, maar dit frustreert. De voorbereiding moet beter. Dit scenario is niet besproken."
In de persconferentie na de race zitten Vettel en Leclerc broederlijk naast elkaar, maar een niets-aan de-hand-show wordt het niet. Daarvoor is het slotakkoord van Vettel te vilein. "Niemand is groter dan Ferrari. Als je dat denkt, zit je fout. Vorige maand waren we nergens. Nu verlaten we Singapore met een dubbel. Dat hebben we met z'n allen gedaan."