Karretjes en mandjes 'verdwijnen' met duizenden per jaar uit supermarkten
Het is een hardnekkig fenomeen: winkelwagentjes en mandjes die verdwijnen uit de supermarkt. Het gaat jaarlijks om duizenden exemplaren die 'geleend' of eigenlijk gewoon gestolen worden. Tot grote ergernis van supermarkten. Het leidt tot miljoenen euro's aan extra onkosten.
Bij de Jumbo Foodmarkt in Veghel loopt het wel erg de spuigaten uit: in de afgelopen vier jaar verdwenen daar maar liefst 600 à 700 winkelmandjes. Op Facebook deed de supermarkt vorige week een oproep aan iedereen om mee te zoeken naar "verdwenen donkergrijze winkelmandjes".
"Om de drie maanden worden er nieuwe mandjes aangeschaft", was de reactie van filiaalmanager Michael Klaassen tegen Omroep Brabant. "Een winkelmandje kost 20 euro, dus als je alle verdwenen winkelmandjes optelt, komt dat uit op een flink bedrag." Inmiddels zouden er al wat mandjes zijn teruggevonden.
Op het Jumbo-hoofdkantoor bevestigen ze dat er regelmatig karren en mandjes achterover worden gedrukt. "Het is overigens wel zo dat de meeste klanten ze netjes in de winkel terugzetten of op het terrein achterlaten. Maar het komt ook voor dat ze worden meegenomen en vervolgens worden gebruikt voor andere doeleinden."
Voor de rest verwijst Jumbo naar de spreekbuis van supermarkten, het CBL. "Dit speelt branchebreed namelijk", zeggen ze in Veghel. Het CBL liet zich in het verleden al eens ontvallen dat het jaarlijks gaat om zeker 20.000 gestolen karretjes. Maar het bureau heeft, mede door de vakantie, nu geen actuele cijfers beschikbaar.
Het is niet alleen voor Jumbo een plaag. Nagenoeg alle supers hebben met het fenomeen te maken. "Wij leveren regelmatig nieuwe mandjes en wagentjes aan de winkels. Maar dat kan natuurlijk ook komen door slijtage en/of dat ze beschadigd raken", aldus Albert Heijn.
Het concern zegt deze gegevens niet centraal bij te houden voor de ruim 900 filialen en heeft derhalve geen totaalcijfers.
Plus bevestigt ook dat er mandjes en karren verdwijnen. Hoeveel, kan of wil het bedrijf niet zeggen. Lidl zegt dat er nauwelijks mandjes ontvreemd worden omdat deze beveiligd zijn. "Daar zit een alarm op. In sommige gemeentes is het overigens meer een probleem dan elders. Daar proberen we samen met de gemeente aan te werken", aldus een Lidl-woordvoerder.
Blokkeersysteem
Voor Dirk van den Broek lijkt het probleem verleden tijd: "Wij hadden ook last van verdwijnende karren en mandjes. Niet fijn voor de klant, maar ook niet fijn voor bewoners rondom onze filialen. Het zorgde voor een slordig straatbeeld", zegt Dirk-directeur Marcel Huizing.
In gebieden waar dat mogelijk is - met een parkeergarage bijvoorbeeld wordt het moeilijk - voorziet Dirk de winkelwagens nu van een blokkeringssysteem, geïmporteerd vanuit de VS.
Huizing: "Dit systeem communiceert met een lus in de grond. Als de wagen buiten de lus komt, blokkeren de wielen. Ook zijn we gestopt met het aanbieden van kleine draagmandjes. Die zijn vervangen door grotere trekmanden. Daardoor is het aantal verdwenen mandjes sterk afgenomen."
Dirk doet als enige supermarkt niet moeilijk wat betreft het noemen van aantallen: "Toen we dit blokkeringssysteem nog niet hadden, raakten we per week per filiaal zo'n vijf karren kwijt", aldus Huizing. "We hebben nu 122 winkels."
"Voor een deel konden we die wagentjes terugvinden in woonwijken, maar d'r verdwenen er ook gewoon. Als je die schade bij elkaar optelt, heb je het toch over een aanzienlijk bedrag. En als je de goedkoopste supermarkt wilt zijn, moet je ook op díe kosten letten."
Tweede leven
Wanzl is een grote producent van onder meer supermarktkarretjes voor AH, Jumbo en Dirk. "Ik kan er weinig over zeggen", zegt woordvoerder Marco van Essen. "Als er een winkelwagen gevonden wordt in de gracht, kunnen we nog kijken of ie kan worden hergebruikt, of we hem een tweede leven kunnen geven."
"Hoeveel er zoekraken? Geen idee. Het wordt volgens mij soms wel groter gemaakt dan het is." Van Essen denkt dat het eerder om honderden exemplaren gaat dan om duizenden.