Een spannend weekend voor de studenten van het Aventus College in Apeldoorn, ze deden mee aan het WK waterstofautoracen in Praag in Tsjechië. De mbo-studenten autotechniek gingen er helaas niet met de winst vandoor, maar veel maakt dat ze niet uit. "Het is vooral de eer en de ervaring die we ermee opdoen, dat is voor ons al de prijs."
Het gaat om modelauto's op waterstof, maar dat maakt voor aanvoerder Wim Windt niet uit. "Een modelauto is qua tijd, geld en ruimte hartstikke makkelijk. En het moet nog steeds zo efficiënt mogelijk."
Zo'n modelauto die op waterstof rijdt ziet er zo uit:
Dat waterstofauto's deel gaan uitmaken van onze toekomst staat volgens Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft, vast: "Vooral voor grotere, zwaardere voertuigen, die een lange afstand moeten afleggen kan waterstof een hele waardevolle vorm van brandstof kan zijn."
In Nederland lijken we nu vooral nog veel aandacht te hebben voor batterij-elektrische auto's. Dat heeft volgens hem deels te maken met hoe klein ons land is: "Nederland is natuurlijk een klein land, hier ben je het hele land door in minder dan 300 km. Ons land kom je dus prima door in een elektrische auto, maar voor grotere afstanden is die batterij niet toereikend."
Het voornaamste probleem is dat het nu nog erg duur is om waterstofgas duurzaam te produceren.
Die afstanden zijn volgens hem ook deels de reden dat ze in Duitsland waterstof al veel serieuzer nemen als alternatieve brandstof. Daar gaan ze de komende jaren zo'n 400 waterstofpompen bij tankstations aanleggen. "Het feit dat Duitse autofabrikanten gaan meebetalen aan de aanleg van die waterstofpompen, geeft ook wel aan dat de auto-industrie van plan is meer van die auto's te ontwikkelen", zegt van Wijk.
David Smeulders, hoogleraar Energy Technology aan de TU Eindhoven waarschuwt ervoor niet té optimistisch te zijn over waterstofgas. "Het voornaamste probleem is dat het nu nog erg duur is om waterstofgas duurzaam te produceren." Hij wijst erop dat Nederland nu al nummer twee is in de productie van waterstofgas in Europa. "Maar daar komt nog gewoon CO2 bij vrij."
Swipe naar rechts om te zien hoe een waterstofmotor in de basis werkt:
Er zijn verschillende manieren om waterstofgas te produceren, maar de manier die nu nog het meest gangbaar is, is bepaald niet duurzaam. "Je moet aardgas laten reageren met stoom en dan komt er waterstofgas vrij, maar ook CO2", zegt Smeulders.
Er is wel een manier om waterstofgas duurzaam te produceren, maar daar is groene energie voor nodig. "Dan heb je het over groen waterstofgas, maar je hebt ook bruin en blauw waterstofgas. Bij het bruine waterstofgas komt CO2 vrij, die gewoon de lucht ingaat. En bij het blauwe wordt de CO2 opgeslagen in de grond."
Toch zijn de hoogleraren het erover eens dat waterstofgas deel gaat uitmaken van onze toekomst. En die toekomst, daar maakt aanvoerder Wim Windt graag deel van uit: "Zoals je ziet, we gaan van benzine en diesel, nu naar waterstof en elektriciteit. Telkens die stappen vind ik hartstikke mooi. Ik hoop daar natuurlijk onderdeel van te zijn, eventueel met een waterstofauto."