NOS Nieuws

Laadangst en wachtlijsten: Noren massaal over op elektrische auto

  • Rolien Créton

    correspondent Scandinavië

  • Rolien Créton

    correspondent Scandinavië

Als app-ontwikkelaar Tom-Erik von Krogh-Martinsen 's ochtends in zijn elektrische Renault Zoe stapt, is deze volledig opgeladen. Martinsen heeft een oplader thuis en is niet afhankelijk van openbare opladers. Hij betaalt geen tol om Oslo binnen te komen (zo'n 6 euro per rit voor benzineauto's) en mag op de busbaan rijden. "Allemaal heel erg handig tijdens de spitsuren", aldus Martinsen. Maar sinds kort rijdt Martinsen op weg naar zijn werk vaak eerst even langs de bushalte.

Er zijn namelijk zoveel elektrische auto's op de weg, dat de gemeente Oslo beperkingen aan het busbaan-voordeel stelt. "Als je in je eentje in de elektrische auto zit, mag je niet meer op de busbaan", legt Martinsen uit. Dus pikt hij twee lifters op bij de bushalte.

Op weg naar Oslo passeert hij veel elektrische auto's met maar één passagier die in de file staan. "De boete is 600 euro als je de regels overtreedt. Dat hebben weinig automobilisten ervoor over." Voor Martinsen is het economische voordeel een belangrijk argument om elektrisch te rijden: "Ik bespaar alles bij elkaar 4400 euro per jaar."

Elke vierkante meter benutten

In de stad Oslo hebben weinig automobilisten een eigen lader en zijn ze afhankelijk van openbare laders of laadstations van commerciële aanbieders. Eén van de grootste openbare laadgarages in Oslo ligt in de rotsen, onder de vesting Akershus. Als je verzekerd wil zijn van een plekje, moet je er vóór 07.00 uur zijn. Elke vierkante meter wordt maximaal benut.

Paal Mork, woordvoerder elektrisch rijden van de gemeente Oslo, probeert zijn auto in een vrij plekje te manoeuvreren. Het lukt hem om zijn auto erin te persen, maar het probleem is vervolgens om er zelf uit te komen.

"Ik denk niet dat ik hier op een goede manier uitkom", lacht Mork, met z'n bovenlijf en één been buiten:

'Ik geloof niet dat ik hier uit kan komen'

"We doen ons uiterste best om het aantal laadpalen zo snel mogelijk uit te breiden. Maar elektrische auto's zijn zo populair dat we de vraag nauwelijks aankunnen", vertelt Mork. Mensen zijn zelfs bang om hun afspraak te missen, omdat ze lang moeten wachten om te kunnen opladen. "Laadangst is een ding."

Oslo heeft momenteel 1300 openbare laadpalen, aan het eind van het jaar moeten dat er 2000 zijn. Het aantal commerciële aanbieders met snel-laders groeit gestaag.

Verschillende Noorse regeringen hebben elektrisch rijden de afgelopen jaren consequent gepromoot. En die consequentie is belangrijk, zegt Christina Bu van de consumentenvereniging Elektrische Auto's. "Als je investeert in een elektrische auto, moet je weten waar je aan toe bent en er zeker van zijn dat het een lange-termijn-beleid is."

Het rijke Noorwegen heeft makkelijk praten met alle olie- en gasinkomsten, is een vaak gehoord argument. "Maar dat is klinkklare onzin", zegt Bu. "Noorwegen voert een beleid waarbij we veel belasting heffen op vervuilende auto's en we elektrische auto's belasting- en andere voordelen geven. Dat beleid wordt gesteund door alle politieke partijen, links en rechts, en dat kan in andere landen ook."

Noorwegen laat zien dat het mogelijk is.

Christina Bu

Voor veel elektrische automobilisten in Noorwegen is het financiële voordeel essentieel bij de aanschaf van een nieuwe auto. Bu: "Dat is logisch. Tenslotte is een auto naast je huis één van de grootste aanschaffingen in je leven. En we merken dat mensen, nadat ze een elektrische auto hebben aangeschaft, enthousiast worden om actief bij te dragen aan een schoner milieu. Dan gaan ze bijvoorbeeld ook in zonnepanelen investeren."

Wachtlijsten en beperkingen

De overgang op elektrisch rijden is de afgelopen jaren razendsnel gegaan in Noorwegen. In 2012 was 3 procent van de nieuw verkochte auto's elektrisch. Dit jaar is de verwachting dat de helft van de nieuw verkochte auto's een elektrisch model is.

Inmiddels zijn er zoveel elektrische auto's dat de wachtlijsten soms jarenlang zijn. En sommige voordelen worden bijgesteld. Zo kunnen gemeenten sinds kort zelf de hoogte van de tolheffing bepalen, waarbij elektrische auto's maximaal 50 procent van de totale heffing betalen.

Ook in de laadgarage bij Akershus zullen er beperkingen worden opgelegd. Mork: "Nu gebruiken veel automobilisten deze laadgarage om er de hele dag te parkeren. Binnenkort kun je hier maximaal drie uur parkeren en laden, zodat meer automobilisten er gebruik van kunnen maken."

Bu is ervan overtuigd dat het wel goed komt met de laadpalen: "Begin met het duurder maken van vervuilende auto's en het goedkoper maken van elektrisch rijden, de rest volgt. Noorwegen laat zien dat het mogelijk is."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl