De vleugels van de F1-bolides zijn voor dit seizoen aangepast
NOS Sport

Formule 1: puntjes op de i, maar veel blijft bij het oude

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

  • Louis Dekker

    verslaggever F1

Nieuwe vleugels, meer brandstof en een WK-punt voor de snelste ronde in de race. Er verandert dit seizoen best veel in de Formule 1, maar echt schokkend is het niet. Of het - zoals de bedoeling is - tot meer actie op de baan gaat leiden, valt nog te bezien. Pas in 2021 gaat het reglement echt op de schop.

De leek zal het zondag bij de start van het Formule 1-seizoen in Melbourne amper opvallen, maar de Formule 1-auto's zijn afgelopen winter stevig onder handen genomen. Natuurlijk zijn alle bolides nieuw, maar de ontwerpers hadden vooral hun handen vol aan een ingreep die op het eerste oog niet ingrijpend oogde.

De voor- en achtervleugels van de bolides moesten breder en simpeler en ook de zogenoemde 'barge boards' (de vleugels aan de zijkant van de cockpit) werden eenvoudiger. Althans op papier.

Processie

Aanleiding voor de ingreep is de Grand Prix van Australië. Een jaar geleden was die race een processie, waar nauwelijks werd ingehaald. De nieuwe vleugels moeten inhaalmanoeuvres stimuleren en het spektakel verhogen. Teams zien er weinig in, maar hebben geen keus.

Vooral Red Bull is kritisch over de vleugels. Max Verstappens teambaas Christian Horner is vernietigend. "Het is een dure vergissing. Het kost een bak geld en brengt niks. Wie mogen dat betalen? De teams."

  • EPA
    De voor- en achtervleugel van de F1-bolides zijn in vergelijking met 2018 veranderd
  • Getty Images
    Max Verstappen in actie tijdens de wintertrainingen in Barcelona

Het onderstreept het grote probleem in de koningsklasse van de autosport: het is heel moeilijk om gemakkelijke ingrepen te doen. Aerodynamica-specialisten van de teams draaiden overuren, omdat de nieuwe regels het gedrag van de auto's sterk beïnvloeden.

Naïef

"Het is naïef om te denken dat je zo spektakel creëert. Een nieuwe voorvleugel maakt geen geweldige grand prix", vindt Horner. "Ze hebben het doorgeduwd, omdat de openingsrace zo'n domper was. Maar iets wat voor 2021 op de plank ligt, kun je niet zomaar op de 2019-auto plakken. Formule 1-auto's draaien om harmonie. Verander je één ding, dan verandert alles."

Verstappens renstal schat de kosten van de ingreep op 15 miljoen euro. "Terwijl het waarschijnlijk niks oplevert. Je zult het zien bij de openingsrace in Melbourne. Het probleem is niet de auto, maar het smalle circuit. Een prachtige plek, maar de baan is verre van ideaal. Je kunt er amper inhalen", zegt Horner.

Finishlicht

Andere maatregelen zijn minder omstreden. Het zijn soms slechts cosmetische ingrepen. Zoals de aanscherping van de finishprocedure: om te voorkomen dat VIP's, fotomodellen en acteurs de race per ongeluk een ronde te vroeg afvlaggen, komt er een finishlicht aan het eind van de race.

Ook cosmetisch, maar relevanter: coureurs rijden met een nieuwe helm. Dat is verplicht. De helm moet hen beter beschermen tegen rondvliegende projectielen en brokstukken. Incidenten zoals die waarbij Felipe Massa in 2009 hoofdletsel opliep (een veer van een Williams-bolide doorboorde zijn vizier) mogen niet meer voorkomen.

Biometrische handschoenen

Ook aan het stuur krijgen de coureurs te maken met een update. Ze moeten verplicht met biometrische handschoenen racen. Een chip meet de hartslag en andere medische gegevens, zodat de F1-artsen na een crash beter en adequater kunnen reageren in kritieke situaties.

De omstreden 'gridstraffen' die coureurs krijgen voor bijvoorbeeld motorwissels of het vervangen van een versnellingsbak worden aangepast. Grofweg komt het erop neer dat de kwalificatie zwaarder gaat wegen. De tijd dat een team strategisch zóveel onderdelen kon wisselen dat er sprake was van honderd plekken straf moet voorbij zijn.

Nog maar drie motoren

Maar hoe het dan wel gaat straks? De regel roept nog veel vragen op en wekt de indruk dat er nog gaten in te schieten zijn. Van afschaffing is geen sprake. Dat kan ook niet: het aantal motoren dat een renstal mag gebruiken is dit jaar teruggeschroefd naar drie. De teams met Honda-motoren (Verstappens Red Bull en satellietteam Toro Rosso) zullen daar niet genoeg aan hebben.

Banden

Superhard, hard, medium, soft, supersoft, ultrasoft, hypersoft: de banden die afgelopen jaar de Formule 1 beheersten. Dit seizoen zijn er nog maar vijf compounds in plaats van zeven: de supersoft en superhard zijn verdwenen.

Er zijn nog maar drie kleuren zichtbaar op de zijkant van het rubber. Witte strepen betekent hard, geel staat voor medium en rood voor zacht. Elk raceweekend worden maar drie van de vijf compounds gebruikt. Groen is de intermediateband, blauw de regenband.

De banden in de Formule 1 in 2019

Goed nieuws is dat de coureurs verlost zijn van de noodzaak om zuinig te rijden. Ze krijgen vijf kilo extra benzine mee. Autosportfederatie FIA snapt dat een snelheidssport niet valt te rijmen met coureurs die op de spaarstand worden gezet.

Of teams hun auto's echt vol gaan tanken met de toegestane 110 kilo valt nog te bezien. Kilo's zijn immers slecht voor de snelheid. De rekenmeesters in de pitbox krijgen het er druk mee.

Gewicht

Over gewicht gesproken: lange, relatief zware coureurs krijgen het iets makkelijker. Een 'reus' als Nico Hülkenberg (1,84 meter) hoeft niet meer op een extreem dieet om zo licht mogelijk te zijn. Het gewicht van de coureurs moet vanaf dit seizoen, inclusief stoeltje en helm, minimaal 80 kilo zijn.

Spierballen zijn geen probleem meer. We kunnen eindelijk weer normaal eten.

F1-coureur Lewis Hamilton over het minimumgewicht

Lichtgewichten krijgen ballast in de cockpit. Het verklaart waarom wereldkampioen Lewis Hamilton oogt als een bokser. "Spierballen zijn geen probleem meer. En we kunnen eindelijk weer normaal eten."

Herstart

Een zichtbare maatregel betreft de herstart. Inhalen mag daarna voortaan pas vanaf de finishlijn en niet vanaf de zogeheten 'Safety Car-lijn'. Coureurs moeten dus iets langer wachten met hun inhaalmanoeuvre.

Of de wijzigingen veel impact hebben? Nee, het schouwspel zal er amper door veranderen. In de woorden van wereldkampioen Lewis Hamilton: "Er is veel over vergaderd, gezegd en geschreven, maar ik geloof dat de fans er niet veel van gaan merken. En wij ook niet. In grote lijnen blijft het bij het oude."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl