Amper olympisch succes voor Nederlandse bedrijven
Het zijn nog precies 500 dagen tot de start van de Olympische Spelen in Tokio en voor Nederlandse bedrijven lijken het nu al weinig succesvolle Spelen te worden. In tegenstelling tot andere edities zijn er nauwelijks bedrijven die belangrijke opdrachten voor het evenement hebben binnengesleept.
Bij de Zomerspelen van 2016 in Rio de Janeiro pronkten grote bedrijven zoals Philips, AkzoNobel en Randstad nog met hun belangrijke rol. Ze hielpen bij de bouw van stadions, bij het inhuren van personeel en bij de uitbreiding van vliegvelden.
Dat soort grote orders zijn er dit keer niet binnengehaald, hoewel tientallen bedrijven in 2016 nog op handelsmissie zijn geweest naar Japan. Volgens de Nederlandse ambassade in Tokio heeft Japan ervoor gekozen om veel bedrijven uit eigen land in te huren om de lokale economie te stimuleren. Japan heeft beschikking over meer bedrijven die opdrachten zelf kunnen uitvoeren en is dus veel minder afhankelijk van hulp van buitenaf.
Zand en water
Een handjevol bedrijven doet nog wel zaken rond de Spelen. Zo levert een bedrijf drinkwatervoorzieningen, een ander levert turntoestellen en het zand dat wordt gebruikt voor de paardensport komt ook uit Nederland. 290 containers met zand zijn door Grondslag naar Tokio verscheept.
"Ik mag er heel trots op zijn", zegt Ben Agterberg van het bedrijf. Hij heeft vezels met het zand vermengd zodat het bestand is tegen extreme omstandigheden. "Het is heel zacht zand dat bestand is tegen veel regen en hoge temperaturen."
Om de opdracht binnen te krijgen moest hij concurreren met vijf andere bedrijven. Na een indienen van een prijsopgave en een keuring van de bodems kreeg hij de order binnen. Volgens Agterberg levert hem dat vooral prestige op.
"Het is heel bijzonder dat je een bodem mag maken voor de Olympische Spelen. Mensen gaan op den duur de vraag stellen wie het bedrijf is dat voor de bodem heeft gezorgd en ik hoop dat daar nieuwe klanten uit voortkomen."