Verkeerde of helemaal geen sneeuwkettingen: wintersporters slecht voorbereid
Van de bijna een miljoen Nederlanders die deze winter weer naar de sneeuw gaan, zijn er veel niet echt goed voorbereid. Dat geldt met name voor de 85 procent van alle wintersporters die met de auto naar de bergen vertrekt. Zo nemen bijvoorbeeld 120.000 vakantiegangers geen sneeuwkettingen mee.
En van de automobilisten die wél kettingen in de auto hebben liggen, weet een vijfde niet of ze wel de juiste maat hebben. Bovendien gaan 50.000 mensen naar bijvoorbeeld Zwitserland, Italië en Oostenrijk met zomerbanden. In veel landen is dat pertinent verboden.
Deze opvallende uitkomsten komen uit onderzoek van Markteffect (in opdracht van garagebranchevereniging Bovag) onder duizend automobilisten die richting de sneeuw reizen. "Als je het omrekent, riskeren dus 300.000 wintersporters boetes die kunnen oplopen tot wel 5000 euro", zegt woordvoerder Tom Huyskens van Bovag.
Tegen de 30 procent heeft nog nooit geoefend met het bevestigen van sneeuwkettingen en kan dus - als de weersituatie daarom vraagt - voor onaangename verrassingen komen te staan. "Wij zeggen altijd: oefen thuis, dat is echt geen overbodige luxe."
Een medewerker van een sportzaak in Schijndel laat zien hoe je een sneeuwketting op een band legt:
In vergelijking met drie jaar geleden is het aantal wintersporters dat überhaupt sneeuwkettingen meeneemt overigens wel iets gestegen. In een soortgelijk onderzoek in 2016 bleek dat toen 83 procent kettingen meenam, nu is dat 86 procent. Een lichte verbetering dus.
Geen controle
Bovag vindt de uitkomst des te verrassender omdat de afgelopen maand enorme hoeveelheden sneeuw zijn gevallen in het zuiden van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Soms was zelfs sprake van evacuatie van hele dorpen. "Dan zou je denken: mensen zijn gewaarschuwd."
Uit het onderzoek blijkt verder dat veel wintersporters denken sneeuwkettingen niet nodig te hebben. En één op de tien zegt "dat er toch niet gecontroleerd wordt".
Desinteresse?
Zijn Nederlandse wintersporters niet goed op de hoogte van de voorschriften, of is het desinteresse? "De pakkans kan als redelijk klein worden ingeschat", zegt Huyskens. "Maar als je gevaar veroorzaakt op zo'n weg waar een verplichting geldt, kun je forse boetes aan je broek krijgen. Het lijkt wel alsof het mensen soms niks uitmaakt. Terwijl de lokale bevolking daar met vierwielaandrijving rondrijdt, met sneeuwkettingen aan boord, met de juiste banden."
Teun Rovers van mega-sportzaak De Wit in Schijndel - die jaarlijks honderden ski's, sneeuwkettingen en andere accessoires voor de wintersport verkoopt - ziet ze dagelijks binnenkomen: klanten die nauwelijks van iets weten. Ze zien, als het om sneeuwkettingen gaat, door de bomen het bos niet meer, denkt Rovers. Er zijn zoveel soorten en maten.
"Er zijn veel mensen die niet nauwkeurig opletten bij de keuze van de sneeuwkettingen. En dan ontstaat er gekluns tijdens de wintersport. Daar kun je op wachten."
Volgens hem denken veel automobilisten ook dat ze in de auto toch veel mooie systemen aan boord hebben - zoals stability control - en dat ze daarmee heus wel de berg op- en afkomen. "Maar zeker als je de berg afgaat, kan dat toch gevaarlijke situaties opleveren."