De tv-markt heeft een app-probleem en komt daar niet zomaar van af
Wie de afgelopen jaren een tv heeft gekocht, is daarbij waarschijnlijk gewezen op de slimme mogelijkheden van het apparaat. Partijen als Samsung, LG en Sony verkopen televisies met een aparte omgeving waarin je apps kunt installeren om bijvoorbeeld video's te kijken.
Maar die apps blijven lang niet altijd goed werken. Volgens de Consumentenbond moeten fabrikanten beter hun best doen om de applicaties een aantal jaar werkend te houden. Fabrikanten wijzen op hun beurt naar ontwikkelaars, dáár ligt volgens hen de fout. Die ondersteunen na verloop van tijd de apps niet meer.
Fabrikanten veranderden in de beginjaren van de smart-tv soms jaarlijks van besturingssysteem.
De twee belangrijkste spelers in dit hele verhaal wijzen dus naar elkaar. Maar ze hebben allebei een aandeel. "In de beginjaren (pakweg 2009-2014, red.) van de smart-tv-markt waren fabrikanten zoekende", legt Eric van Ballegoie uit. Hij volgt voor hardware.info de televisiemarkt.
Gefragmenteerd landschap
"Fabrikanten veranderden toen soms jaarlijks van besturingssysteem." Inmiddels gaat dit wel beter, zegt hij. Maar nog altijd zijn er vier verschillende platforms, het is een gefragmenteerd landschap. Sony en Philips gebruiken onder meer Android TV, Samsung heeft Tizen, Panasonic MyHomescreen en LG laat zijn tv's draaien op het besturingssysteem WebOS.
En dus moeten ontwikkelaars voor al deze platforms ontwikkelen. Uiteindelijk is het dan voor hen de afweging of de kosten nog opwegen tegen de baten bij oudere televisies. De Consumentenbond noemde vanochtend als voorbeeld de app NPO Start.
Een woordvoerder van de NPO zegt in een reactie dat de publieke omroep voor alle platforms apps ontwikkelt, maar dat er bij oudere toestellen een kostenafweging wordt gemaakt. "Vrijwel alle tv-fabrikanten gebruiken andere technieken voor de apps, waardoor wij bij oudere tv's steeds de afweging moeten maken of de kosten van een update opwegen tegen het (afnemende) aantal gebruikers op die apparaten."
Van Ballegoie wijst er daarnaast op dat Google, het moederbedrijf van YouTube, er op een gegeven moment voor gekozen heeft om zijn app opnieuw te ontwikkelen (op basis van HTML5) en de oude versie - die draaide op oudere tv's - niet meer te ondersteunen. "Kennelijk zagen YouTube en de fabrikanten het niet meer zitten om de nieuwe app ook voor oudere smart-tv platforms geschikt te maken", zegt hij.
Goedkopere televisies
Daar komt bij dat de marges op televisies laag zijn. "Daardoor gaan fabrikanten overal op bezuinigen, dus ook op de kracht van de televisie. Die gaat in vergelijking met je smartphone of pc sneller achteruit", zegt Sim Kranenburg, redacteur televisie van Tweakers. "De motivatie om de softwarekant dan langere tijd goed te onderhouden is dan kleiner."
Een goede oplossing voor dit probleem lijkt er niet te zijn, aangezien de televisiefabrikanten vooralsnog vasthouden aan verschillende besturingssystemen.
Ik vind het advies van de Consumentenbond niet zo gek. Als ik een tv ga kopen, kijk ik niet naar het app-aanbod.
Van Ballegoie en Kranenburg raden dan ook aan om (als je een oudere tv hebt) gebruik te maken van bijvoorbeeld een Chromecast of een Apple TV. Die eerste kost 40 euro, de tweede begint rond de 160 euro. Er is ook een gratis alternatief: de settopbox die KPN en Ziggo leveren bij het abonnement dat je afsluit, bevat tegenwoordig ook de Netflix-app.
"Ik vind het advies van de Consumentenbond niet zo gek", zegt Van Ballegoie. "Als ik een tv ga kopen, kijk ik niet naar het app-aanbod." Dat aanbod kan nou eenmaal in de loop van de tijd veranderen.
Een tv van een paar jaar oud waarvan de apps het niet goed doen, kan op zichzelf nog heel goed werken. "Vergelijk het met een auto van tien jaar oud waar een navigatiesysteem is ingebouwd. De navigatie is waarschijnlijk waardeloos, dat negeer je vermoedelijk, maar de auto werkt nog prima."
Een hype
Daarbij lijkt de hype die er de eerste jaren rond smart-tv's was, te zijn verdwenen. Het idee was toen dat je televisie een verlengstuk zou worden van je telefoon of pc. Er kwam een webbrowser in, Facebook en sociale media werden geïntegreerd. Maar uiteindelijk gaat het vooral om het kijken van video.
"Ik heb het gevoel dat mensen teleurgesteld zijn geraakt in het fenomeen smart-tv's. Het blijven door-ontwikkelen van apps loont uiteindelijk alleen voor grote videodiensten. En dat is denk ik ook niet zo erg, als het aanbod beperkt is", zegt Kranenburg. De smart-tv-markt verandert langzaam in een streaming-tv-markt, zegt hij.