Laat je niet leiden door de apps op een smart-tv, waarschuwt Consumentenbond
Laat in de keuze voor een smart-tv niet meewegen welke apps er op dat moment worden aangeboden. Dat adviseert de Consumentenbond. Het komt namelijk voor dat apps die bij de aanschaf op je toestel aanwezig zijn, na verloop van tijd niet meer werken of gewoon zijn verdwenen.
Dit advies volgt na gesprekken met Samsung en Philips, die samen het grootste deel van de tv-markt in handen hebben. De bedrijven willen de ondersteuning van apps niet garanderen. LG en Sony, twee andere bekende tv-fabrikanten, komen volgens de consumentenorganisatie ook niet met oplossingen.
"We hebben er herhaaldelijk bij fabrikanten op aangedrongen om actie te ondernemen", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. "Ze weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen."
Volgens de fabrikanten zit de situatie anders in elkaar. Samsung, Sony, LG en Philips laten weten dat zij niet zelf in de hand hebben hoe lang apps blijven werken. Die verantwoordelijkheid ligt volgens hen bij de ontwikkelaars. Die stoppen soms gewoon met de ondersteuning van een bepaalde app. Wel geven de fabrikanten aan dat ze willen kijken naar oplossingen; het is onduidelijk in hoeverre dat ook zal helpen.
De bond opende vorig jaar maart een meldpunt waar consumenten klachten konden indienen over niet-werkende of niet-aanwezige smart-tv apps. Daar reageerden toen ruim 500 mensen op.
Uit die klachten blijkt volgens de bond dat voor mensen de aanwezigheid van bepaalde apps belangrijk is bij de overweging welke tv er wordt gekocht. Daarnaast schrijft de bond dat klagers zich misleid voelen als apps vervolgens verdwijnen.
NPO en YouTube
Als voorbeeld wordt de app van de NPO genoemd, 42 procent van de klagers gaf aan die app te missen. YouTube is ook een app die volgens gebruikers vaak niet functioneert. Netflix blijkt volgens de bond wel goed te werken.
De publieke omroep heeft eerder bekendgemaakt dat tv's van voor 2014 niet meer worden ondersteund. Die vielen vorig jaar in de categorie 'televisie van 3 tot 5 jaar oud', die de Consumentenbond bestempelt als "relatief nieuw".
De NPO laat vanochtend in een reactie weten dat het wil dat de nieuwste versie van de NPO Start-app beschikbaar is voor gebruikers en vraagt fabrikanten duidelijk te communiceren over waar de app kan worden geüpdatet. Verder merkt de NPO op dat het bij oudere tv's steeds de afweging is of de ontwikkelkosten opwegen tegen het aantal gebruikers van de apparaten.
YouTube laat weten dat consumenten via de Chromecast een alternatief hebben voor smart-tv's.